TNO en NXP meest aantrekkelijke werkgevers Nederland

TNO en NXP meest aantrekkelijke werkgevers Nederland
  • B2b
  • 22 apr 2021 @ 15:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • HR

TNO en NXP zijn dit jaar de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research dat onder 13.000 Nederlanders (18-65 jaar) is gehouden.

TNO en NXP zijn daarmee de winnaars van de Randstad Award. In het onderzoek kiezen respondenten uit de 150 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers. Daarin is ook ‘werken tijdens COVID-19’ meegenomen. Opvallend is dat voor eenderde van de Nederlanders de arbeidssituatie veranderd is door het virus.

Randstad onderzoekt ieder jaar de aantrekkelijkheid van de 150 grootste profit en non-profit bedrijven van ons land.

Het onderzoek geeft een gedetailleerd overzicht van bedrijven, sectoren en kenmerken die in trek zijn – en waarom. De factoren die daarin meespelen zijn onder meer arbeidsvoorwaarden, werksfeer en carrièremogelijkheden.

Balans werk-privé moet echt beter

Naast een goed salaris en arbeidsvoorwaarden blijkt met name werksfeer een hele belangrijke motivatie voor werkende Nederlanders. Op basis van de resultaten ziet Randstad ook dat werkgevers meer aandacht zouden moeten geven aan een betere balans tussen werk-privé. Vooral in deze periode tijdens COVID-19 waarin de werksituatie voor veel mensen veranderd is. Een goede balans maakt een werkgever een stuk aantrekkelijker, volgens de ondervraagden.

Top 5 beste werkgevers profit:

●    NXP

●    Luchthaven Schiphol

●    ASML

●    MSD

●    Philips

NXP scoort vooral sterk op financiële gezondheid, reputatie en een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket. Ook op het gebied van COVID-19 (onder meer veilige werkomgeving en mogelijkheden tot thuiswerken) komt het als beste naar voren.

Country HR Manager NXP Netherlands, Bart Lugtenberg: ‘We doen dit niet voor de publiciteit, want ons bedrijf heeft niet veel aan naamsbekendheid. We doen het vooral om te laten zien hoe wij denken en werken. We zijn heel scherp op het vermijden van een dun vernislaagje, onze medewerkers besteden tijd aan maatschappelijke activiteiten omdat ze die belangrijk vinden. Die cultuur, basis onder onze employer branding is heel sterk en komt van binnenuit. Wat je van binnen niet bent, kun je niet naar buiten uitdragen. Dit is wie wij zijn. Wij zijn trots op deze medewerkers.’

Top 5 beste werkgevers non-profit:

●    TNO

●    Maxima Medisch Centrum

●    NKI-Antoni van Leeuwenhoek

●    LUMC

●    Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur

TNO scoort met name sterk op reputatie, financiële gezondheid en het bieden van interessante banen. Daarnaast wordt de veilige werkomgeving als het gaat om COVID-19 sterk gewaardeerd.

Irene van den Broek, Managing Director HR TNO, is verheugd met deze award: ‘Deze award laat zien dat onze inspanningen op de arbeidsmarkt en als werkgever aanspreken. Wij zijn daar trots op omdat in deze tijden van COVID-19 goed en aantrekkelijk werkgeverschap ook flinke veranderingen met zich meebrengt.’

Invloed COVID-19: loyaler, maar volop in verandering

Nieuw dit jaar in het onderzoek is de invloed van COVID-19 op de aantrekkelijkheid van een werkgever. De vijf belangrijkste resultaten:

•          Bijna de helft (47%) voelt zich in deze situatie juist loyaler aan hun werkgever tegenover slechts 9% minder loyaal.

•          Bijna eenderde van de werknemers ziet een verandering in het werk. Dat uit zich met name in verplicht verlof, werkloosheid en het aantal gewerkte uren.

•          19% van die werknemers geeft aan daarom binnen een half jaar van baan te willen veranderen.

•          Verder is vier op de vijf Nederlanders niet bang voor ontslag vanwege COVID-19.

•          De angst voor baanverlies is wel een stuk hoger onder jongeren: 13% versus gemiddeld 8%.

Director Staffing Randstad Alex Groeneveld en Regiomanager Sales Saskia Lambrechts (rechts) overhandigen de Randstad Award aan HR Director TNO Irene van den Broek.

Foto: Sander Stoepker

Directeur Randstad Inhouse Services Hans Huzen (rechts) overhandigt de Randstad Award aan Executive Director NXP Jean Schreurs.

Foto: Fotowerkt

 

           

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken