Campagne Fiets Telweek activeert 55.000 Nederlanders

Campagne Fiets Telweek activeert 55.000 Nederlanders
  • Bureaus
  • 11 dec 2015 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesActivatieAppsOnderzoek

Het eerste Nationale fietsonderzoek ooit heeft zijn doelstelling ruim overtroffen. 55.000 deelnemers downloadden en activeerden de app, ruim 20% meer dan beoogd. NOS, RTL, Omroep Max en diverse radiozenders en kranten besteedden aandacht aan het fietsonderzoek. De landelijke aandacht en hoge conversie werden bereikt met een beperkt advertisingbudget. Activatiebureau Sociale Zaken ontwikkelde samen met Beaumont Communicatie en Management de merkidentiteit, campagnestrategie en creatieve campagne.

Het fietsonderzoek vond plaats tijdens de tweede week van september. Fietsers namen deel door de speciale onderzoeksapp App de Fiets! te downloaden, die data verzamelde over hun fietsgedrag. Deze data wordt door de overheid gebruikt om het fietsnetwerk te verbeteren.

Kritische (fiets)massa

Strateeg Anna Beth Smeltekop van activatiebureau Sociale Zaken: 'Het was best een uitdaging: een nieuw merk lanceren en tegelijk fietsers oproepen een app te downloaden waarmee hun fietsgedrag werd getracked. Dat is iets waar de meeste mensen toch wat huiverig voor zijn. Daarom hebben we eerst echte fietsliefhebbers via eDM uitgenodigd mee te doen. Toen we een kritische massa van 7.000 deelnemers bereikten, hebben we pas de publiciteit gezocht voor impact en free publicity. Dit werkte; de Fiets Telweek kreeg snel een betrouwbaar imago en we creëerden een sense of urgency om deel te nemen.'

Tegelijkertijd verzorgde communicatiebureau Beaumont samen met de opdrachtgevers regionale communicatie en de inzet van diverse partners. Tijdens de laatste twee weken was de campagne gericht op directe conversie, met de inzet van social en mobile advertising, flyers en printuitingen.

Grote betrokkenheid fietsers

Gedurende de gehele campagne werd social media als basis voor de communicatie ingezet. Smeltekop: 'Het fietsonderzoek werd door veel mensen actief omarmd en uitgedragen, waardoor er ontzettend veel aandacht op social media ontstond. De community manager was werkelijk 24/7 met de enthousiaste deelnemers in gesprek.'

De campagne liep in totaal vijf weken en realiseerde naast de ruim 55.000 downloads (waarvan 51.000 actief deelnamen tijdens de Fiets Telweek) 11.084 actieve Facebookfans, 42.000 reacties op social media, een top-5 positie in de App store en 640 berichten in de media.

Wegens het grote succes komt er in 2016 een vervolg op de Fiets Telweek. Sociale Zaken zal samen met Beaumont de nieuwe campagne rond het onderzoek ontwikkelen.

Samenwerking met Fietsersbond en ministerie

De Fiets Telweek is een gezamenlijk initiatief van de Fietsersbond, Keypoint, Beaumont Communicatie en Management, Mobidot, NHTV en werd actief gesteund en uitgevoerd door Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Provincie Limburg/Maastricht, Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht, Overijssel, Groningen/Assen, stadsregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam/Den Haag.

Sociale Zaken is een campagnebureau gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding, door storytelling en activatie elkaar te laten versterken. Het bureau werkt voor klanten als KPMG, Den Haag Marketing, War Child, Provincie Brabant, Voorlichtingsbureau Brood.

www.socialezaken.com 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken