Factor Tachtig is B-Corp gecertificeerd

Factor Tachtig is B-Corp gecertificeerd
  • Bureaus
  • 7 aug 2023 @ 14:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Het Eindhovense B2B-bureau Factor Tachtig is sinds kort B Corp-gecertificeerd als een van de eerste merkbureaus in het zuiden van Nederland. Jeroen van IJzendoorn, oprichter en mede-eigenaar van Factor Tachtig, hoopt dat er snel meer marketing- en communicatiebureaus zullen volgen.

Van IJzendoorn: ‘Als bureau heb je een adviserende rol. Daarmee ben je in de positie om waarde toe te voegen voor mens, milieu en maatschappij en een B Corp-certificering zorgt ervoor dat je die positie blijft ontwikkelen.’

‘Blijf weg van quick fixes’
Een B Corp-certificaat wordt toegekend aan winstgedreven organisaties die hun bedrijfsvoering inzetten als instrument voor positieve verandering. In het assessment scoort een bedrijf punten over verschillende assen, van milieu en maatschappij tot organisatorische en sociale regelingen. Wie het assessment behaalt, mag zich B Corp noemen. IJzendoorn: ‘Het zijn van een duurzaam merkbureau is tweeledig. Enerzijds help je als communicatiebureau bij het vertellen van datgene waar jouw klanten voor staan en in geloven. Factor Tachtig raadt aan om klanten zorgvuldig te kiezen, zodat je verhalen vertelt die ook echt iets bijdragen aan mens, milieu en maatschappij. Het belangrijkste voor ons is, bijvoorbeeld, dat onze klanten waarde toevoegen aan de technologie of duurzaamheid van de Brainportregio. Door samen hun duurzame initiatieven de wereld in te sturen, helpen we ze groeien en zo die maatschappelijke transities waarmaken.’ Anderzijds gaat het om langetermijndenken, stelt hij: ‘Duurzaamheid is niet alleen “groen” ondernemen, maar gaat ook om het maken van blijvende merken en het communiceren van concepten die zichzelf uiteindelijk terug gaan verdienen. Wij werken samen met de klant aan hun merk voor de toekomst. Dat wil zeggen wegblijven van quick fixes en altijd vanuit de kern van een merk redeneren. Duurzaamheid vraagt om een lange adem, zo ook als het om het maken van je merken gaat.’

Ethische marketing
Bij Factor Tachtig is er veel oog voor ethische marketing en communicatie, aldus IJzendoorn: ‘Adverteren zonder te misleiden, transparant zijn over data en de doelgroep nooit verleiden voor iets wat ze niet nodig hebben. We hopen daarmee de “norm” die in de marketingwereld heerst te doorbreken. Als onze klanten ons vragen om een creatieve giveaway te bedenken, gaan we op zoek naar een bruikbaar cadeau dat een bijdrage levert aan de planeet. Zo zijn de cadeauboompjes via Trees for All al vaak goed in de smaak gevallen. Maar denk ook aan ethisch met de behoeften van de doelgroep omgaan, je doelgroep selectief benaderen of selectief zijn in het verzamelen van data.’
Een B Corp wordt elke drie jaar opnieuw gecertificeerd. ‘We willen met nog meer purpose driven klanten samenwerken en die purpose bij nog meer bestaande klanten naar boven hengelen, door ze te blijven prikkelen. Daarnaast willen we met meer B Corps samenwerken, en hopen we vooral andere bedrijven en bureaus te inspireren om ook B Corp te worden.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken