[onderzoek] ‘Agencies willen financiële resultaten verbeteren door AI’
- Bureaus
- 28 feb 2024 @ 09:25
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 feb 2024 @ 09:25
- Michiel van Zaane
Creatieve agencies van 100 werknemers en kleiner zetten in 2024 in op het verbeteren van hun financiële resultaten door het gebrui van AI, werven en behouden van personeel en door zichzelf opnieuw te positioneren. Daarnaast zetten de bureaus in op scherpere bewaking van interne kosten.
In 2024 richt 92% van de agencies zich meer dan ooit op hun financiële resultaten: enerzijds omdat kosten toenemen en marges onder druk staan, anderzijds omdat ze willen groeien. Volgens het Agencies Industry Report van softwarebedrijf Simplicate, dat is opgesteld na onderzoek onder ruim 90 Nederlandse agencies tot 100 fte, zijn de belangrijkste acties die agencies nemen:
• 80% investeert in AI (80%)
Een groot deel van de bureaus focust op de adoptie van AI (80%). Dat biedt hen vooral de kans om werk sneller op te leveren (56%). Daarnaast verandert de rolverdeling binnen bureaus door AI: door automatisering verschuift hun rol van uitvoerder naar strateeg.
• 63% investeert in werving en behoud van eigen personeel
Het aantal marketingfreelancers groeit. Om minder afhankelijk te zijn van freelancers en te kunnen investeren in kwaliteit en kennis, focust 63% van de bureaus zich op de werving en het behoud van eigen personeel. Een kwart (23%) intensiveert de samenwerking met freelancers juist. Zo kunnen ze snel op- en afschalen en specialistische kennis aanbieden.
• 45% herpositioneert merk
Het concurrentielandschap van agencies verandert snel door het grote aantal fusies en overnames. Om de concurrentiepositie te verstevigen, is bijna de helft van de bureaus (45%) bezig om het merk te herpositioneren. Een kleiner deel (22%) verkent de mogelijkheden van een fusie of overname of is al in gesprek om zo sterker in de markt te staan en zich te specialiseren.
Naast het aantrekken van nieuwe klanten verleggen steeds meer bureaus hun aandacht naar hun eigen bedrijfsvoering. Zo is 47% scherper op het bewaken van de uren en kosten per project, en geeft het merendeel van de agencies aan dat ze hun productiviteit willen verhogen in 2024.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op jongere doelgroep
- De marketingtransfers van week 17, 2024
- NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag doneert aan daklozen
Laatste Nieuws
- Ideapreneurs aan de slag voor Gift a... 03-05-2024
- Polaroid roept Gen Z op het ‘echte... 03-05-2024
- De marketingtransfers van week 18,... 03-05-2024
- CBR kiest Partout Digital voor... 03-05-2024
- [longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad... 03-05-2024
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt... 03-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing