Customermediamarkt groeit en verandert

Customermediamarkt groeit en verandert
  • Content
  • 22 sep 2011 @ 16:05
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Bedrijven en instellingen zetten customer media in om relaties aan te gaan met hun doelgroepen. Het Customer Media Trendonderzoek 2011 toont aan dat er in Nederland 16.000 van dergelijke titels worden uitgegeven; relaties met interne en externe stakeholders lijken dus hoog in het vaandel te staan. Ten opzichte van 2005 toen het Trendonderzoek voor het eerst plaatsvond, is dit een groei van maar liefst 4.500 titels. Per bedrijf, instelling of merk is dit 3,4 titel. In 2005 was dit 2,4.

Nieuw onderzoek toont aan: 5000 werknemers direct betrokken bij de content en productie van 16.000 ‘titels’.

Het is niet opmerkelijk dat uit het onderzoek blijkt dat het aantal gedrukte periodieken afneemt. De producenten van customer media geven aan dat hun werkzaamheden voor gedrukte media zijn gedaald van 62 procent in 2005 naar 42 procent in 2011. Het aanbod digitale magazines groeit enorm, net zoals de inzet van blogs en emailnieuwsbrieven.

Ondanks deze ontwikkeling zijn de professionals bij de bureaus van mening dat print zeker niet zal verdwijnen , ten koste van digitaal.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek zijn dat er aan de zijde van bedrijven, instellingen en merken meer mensen werken aan customer media dan in 2005 (6000 versus 5000). Maar er wordt wel steeds korter gewerkt; omgerekend naar fte zijn er evenveel mensen werkzaam. Dus moeten ze meer produceren: 2,7 titels in 2011 versus 2,3 in 2005. Een groei van 17 procent. Sak van den Boom, medeinitiatiefnemer van het onderzoek , stelt dat dit niet per een resultante is van een verhoogde werkdruk, maar van ene sterke efficiencyverbetering als gevolg van de invoer van contenntentmangementsystemen.

Het is opmerkelijk dat bedrijven, instellingen en merken overwegend van mening zijn dat er steeds meer zal worden ge-insourced. Dit in tegenstelling tot de bureaus. Daar heeft de mening postgevat dat bedrijven, instellingen en merken in de toekomst juist meer zullen gaan uitbesteden.

Over strategie leert het onderzoek dat een customermediastrategie gebaseerd op in hoofdzaak tekst voor één kanaal (magazine|)in een crossmediale customermediastrategie verandert, waarbij geschreven teksten niet meer automatisch het uitgangspunt van customer media zijn. Voor de customermediaprofessional betekent dit dat het multimediale materiaal wordt gecombineerd tot een coherent crossmediaal customermediaproduct. Tevens dient de crossmediale content zo interessant en nuttig te zijn dat mensen het via sociale media met elkaar willen delen. Een customermediumtitel, print en digitaal, moet dus niet meer als een geheel beschouwd worden, maar gaat meer en meer bestaan uit losse onderdelen die apart zijn te delen.

Het CustomerMediaTrendonderzoek 2011 is een initiatief van de Customer Media Council in Heemstede, in samenwerking met Logeion en Smin. Het onderzoek is uitgevoerd door dr. Suzanne de Bakker die ook het eerste Trendonderzoek heeft gedaan in 2005.

De resultaten van het Customer Media Trendonderzoek 2011, staan in het vierde boek over relatiemedia: Help, ze willen vrienden worden.

Behalve de resultaten van het trendonderzoek komt Professor Peter Kerkhof als bijzonder hoogleraar customer media aan de UvA met zijn eerste bevindingen over de effectiviteit van customer media.

Verder brengt Sak van den Boom de bureauwereld van customer media in kaart met verschillende praktische overzichten van content bureaus en bureaus gesprecialiseerd in interactieve media.

Daarnaast krijgen dertig bureaus de ruimte om zich in het boek te profileren.

Het vierde boek over customer media is zo weer een handig naslagwerk voor ieder bedrijf, merk of iedere instelling die redactionele content inzet voor het vinden en binden van relaties.

Het boek wordt gepresenteerd tijdens het 6e Customer Media Congres op 22 september in de Philharmonie te Haarlem. Het boek kan worden besteld via info@customermediacouncil.nl (25 euro incl btw en verzendkosten).

ISBN/EAN 978-90-814756-0-0

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken