[designpanel] 'In design is geen ruimte voor compromis'

  • Design
  • 9 nov 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Ahold is gefuseerd met het Belgische Delhaize en daar hoort een nieuwe huisstijl bij. Het Engelse designbureau FutureBrand combineerde de kroon van Ahold met de leeuw van Delhaize. Ook de website - in het Engels - is onder handen genomen door het eveneens Engelse bureau MerchantCantos. De supermarkten van het concern blijven onder hun eigen naam bestaan en het nieuwe logo prijkt dus alleen op het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam. We vroegen ons panel van marketeers naar hun mening: ‘Een logo dat zo tijdloos is, dat het in geen enkel tijdperk past.’

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Het is duidelijk dat FutureBrand als opdracht heeft gekregen dat het nieuwe logo voor Ahold Delhaize elementen van de oorspronkelijke huisstijlen moest bevatten en dat is gelukt. Zowel de Ahold-kroon als de Delhaize-leeuw blijven overeind in de nieuwe identiteit van het concern. Wilden beide partijen dan echt vasthouden aan hun eigen uitstraling? Het resultaat is zeker geen simpel logo, maar toch had ik liever een logo gezien dat wat minder ingewikkeld was geworden. De kleur groen vind ik daarnaast wat voor de hand liggen, gezien de tijd waar we in leven. Kort samengevat had ik toch echt meer verwacht van deze grote namen. Jammer dat er gekozen is voor deze voor de hand liggende route.

Rapportcijfer: 4

Marc van Eck, partner Business Openers
Het mag zeker geen overname lijken, maar moet voelen als een echte fusie. In de huisstijl komt dat goed tot uiting. Geen rood of blauw maar groen. Het kroontje van Ahold op de Leeuw van Delhaize. Geen Belgisch of Nederlands bureau, maar een bureau uit Engeland. En ondertussen allemaal wat moderner, met een frisse groene kleur die nog extra het maatschappelijke en duurzame karakter van het nieuwe concern uitdrukt. Geen speld tussen te krijgen, goed doordacht, goed uitgewerkt, je herkent de Engelse stijl, maar dat is het dan ook. Kraak nog smaak en nietszeggend, maar ook dat was waarschijnlijk de bedoeling. Het is tenslotte niet het consumentenmerk, maar het holdingmerk op de achtergrond. Dus ook een cijfer dat daarbij past: een 6,5.

Rapportcijfer: 6,5

Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters
Bij het zien van het nieuwe logo van Ahold wordt een wijsheidje dat ik vaak hanteer wederom bevestigd: in design is geen ruimte voor compromis. Waar er twee sterke logo’s waren met een traditie en verhaal, zijn deze nu samengesmolten tot een smaakloze kleurloze tussenoplossing. Een logo wat geen belofte of visie in zich draagt en over 5 jaar opnieuw ontworpen kan worden, omdat het zo tijdloos is dat het in geen enkel tijdperk past. Waarschijnlijk resulteerde een clash van ego's in de directies in een conflicterende briefing aan de ontwerpers van het logo. De nieuwe website ziet er daarentegen wel gelikt en inspirerend uit. Erg jammer. Terwijl ik de huisstijl van Ahold erg mooi vond, krijgt dit logo helaas een 3.

Rapportcijfer: 3

Designers versus marketeers


Ook ons panel van designdeskundigen gaf een cijfer. Lees hier hun onderbouwing:













Tom Dorresteijn, Studio Dumbar: 6

Stefan Pangratz, VBAT: 5

Claire Parker, Design Bridge: 9

Jop Quirindongo, Dog and Pony: 7

Roel Stavorinus: 4

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken