Yousra Razine Mahrah wint Lichting 2023 AFW

Yousra Razine Mahrah wint Lichting 2023 AFW
  • Design
  • 6 sep 2023 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Winkelen

Tijdens 'Lichting 2023', het debutantenbal voor aanstormend modetalent, in Felix Meritis in Amsterdam als onderdeel van Amsterdam Fashion Week, presenteerden de tien beste graduates van de Nederlandse modeacademies zichzelf aan een internationaal vakpubliek en panel.

Yousra Razine Mahrah, afgestudeerd aan ArtEZ University of the Arts Arnhem, werd door een panel van modeprofessionals verkozen tot het meest veelbelovende talent van Nederland. Die won hiermee de Lichting 2023 award ter waarde van 10.000,-, een eigen show tijdens Amsterdam Fashion Week 2024 én juridische begeleiding van Van Kaam IP, Media & Privacy.

Alle kandidaten, namelijk André Konings, Annalie van Doorn, Bastiaan Reijnen, Berke Taslidere, Eva Marie-Louise Vos, Floyd Rorije, Joseph William Raidt, Tim van der Plas, Ulkuhan Akgul, en Yousra Razine Mahrah, presenteerden hun collectie tijdens een bruisende en drukbezochte catwalkshow. De jonge ontwerpers adresseerden volgens de organisatie via hun diverse werk thema’s, variërend van Limburgse folklore tot een onderzoek naar Turkse bruiloft tradities, en van het dark web tot aan een nieuwe vertaling van punk.

Winnaar yousra Razine Mahrah, afgestudeerd aan ArtEZ University of the Arts, kwam het Lichting traject binnen via de open call en is door de Nederlandse jury geselecteerd om deel te nemen aan Lichting. 'Yousra komt uit een strenge Marokkaanse opvoeding en creëerde een valse identiteit rond haar familie om te kunnen navigeren tussen verschillende werelden. Dit zorgde bij Yousra voor verwarring, maar ook kracht. Haar identiteit is verweven door haar collectie "K*TMAROKKAAN" via vier verschillende "werelden" die zij beleeft als Marokkaanse vrouw: sensuele lingerie tegenover ingetogenheid, Berber geitenhuid tradities en in Nederland opgelegde stereotypen. Met een kunstige samensmelting omarmt Yousra deze contrasten, waarmee ze niet alleen deze concepten samenbrengt, maar ook delicate stoffen met stugge texturen, wat zorgt voor een dynamische spanning', aldus de jury.

Het jurypanel werd dit jaar gevormd door Marlo Saalmink (Fucking Young & REVS Magazine), Gry Nissen (Creative Design Director & Brand Developer), Ahmad Larnes (Creative Producer Tommy Hilfiger) en Tom van der Borght (designer). Zij ontmoetten alle deelnemers gedurende de panel pitches en spraken uitvoerig over het werk en de visie van de deelnemers. Na een intensieve en uitgebreide paneldiscussie bekroonde het panel als gezegd Razine tot winnaar van Lichting 2023. Panel lid Marlo Saalmink: 'Yousra raakte ons diep met haar verhaal en bracht tegelijkertijd belangrijke sociaal-politieke kwesties aan het licht, kwesties rondom vrijheid, acceptatie en inclusiviteit. Haar onafhankelijke geest, absolute toewijding aan haar collectie en oprechtheid zorgden samen voor een krachtige boodschap. Een boodschap die door een breder publiek gehoord dient te worden.'

Lichting is naar eigen zeggen in het leven geroepen om een brug te slaan tussen de academies en de mode-industrie, waarbij de beste graduates van de Nederlandse modeacademies zichzelf en hun werk presenteren aan een gezelschap van professionals en pers. Het doel van Lichting is om veelbelovend talent een springplank te bieden richting een levensvatbare carrière. Lichting is een initiatief van Amsterdam Fashion Week en HTNK International en wordt ondersteund door Meester Koetsier Foundation en Van Kaam IP, Media & Privacy.
(PvWK met dank aan KvdB, beeldcredits: Team Peter Stigter)

Beelden uit de j.l. show van de winnares

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken