[column] De oneindige cirkel van Odido

[column] De oneindige cirkel van Odido
  • Design
  • 27 nov 2023 @ 09:40
  • Link
  • Niels de Jong
    Niels de Jong

    founder
    Tambr
  • Branding

Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.

Het audiologo gebruikt slechts één toonafstand, aanvankelijk gespeeld op een eenvoudige piano en later vervangen door een bubbelende synth. Maximale opbrengst met minimale muzikale middelen. Een waardevolle troef waar geen bedrijf afstand van zou doen. Of toch wel?

Muzikale exit
ROI is precies waar het de investeerders achter Odido om te doen is. Die namen in 2022 de Nederlandse tak van T-Mobile over, inclusief het recht om een jaar lang het bestaande soundlogo te mogen gebruiken.
Met een optimale exit in het vizier is het natuurlijk veel lucratiever om je eigen merk te ontwikkelen. En ook leuker. Zodoende kreeg T-Mobile Nederland onlangs een nieuwe naam én bijbehorend audiologo.
Op het moment van de gedaanteverwisseling was 33% van de Nederlanders bekend met het bestaande T-Mobile-geluid. Net boven het Nederlandse gemiddelde van 28%. Een prima timing om het nieuwe geluid te lanceren, waar maandenlang in het diepste geheim aan gewerkt was.

Tussen zingen en spreken in
Het nieuwe soundlogo bestaat uit het spraakgezongen 'Odido' begeleid door piano en wat percussie. Die muzikale ondersteuning is verre van kenmerkend, maar het gebruik van de merknaam is natuurlijk een beproefd middel. We onthouden tekst nou eenmaal sneller als die op melodie is gezet. Zelfs als dat gebeurt met ‘Sprechgesang’, een manier van voordragen tussen spreken en zingen in, met name omarmd door componisten van de atonale school, muziek die inmiddels een eeuw oud is maar velen nog steeds onwennig in de oren zal klinken. Dat alles gepresenteerd in een voorzichtig opwaarts bewegende melodie, waardoor we de afzender van het geluid instinctief met positiviteit associëren. En dat is nog maar het begin van deze muzikale ontdekkingsreis.

Luister hier naar het geluid van Odido.

De naam ‘Odido’ zit namelijk vol slimme vondsten. Allereerst lijkt die nergens op te slaan en dat is een verademing. Vodafone, Tele2 en T-Mobile zijn bijvoorbeeld allemaal merknamen die verwijzen naar het product dat ze verkopen. Saai en technisch. Afkomstig uit de tijd dat je consumenten nog moest overhalen om een mobiele telefoon aan te schaffen. Dat is anno 2023 niet meer nodig en van die ruimte heeft Odido mooi gebruik gemaakt.

De klank van onbeperkte data
De letter ‘o’ geeft het woordmerk een ronde en open klank. Een zachte en vriendelijke kwaliteit, totaal anders dan het harde ‘Ziggo’. Daarbij wekt dat ‘oh-di-do' dezelfde zorgeloze associaties op als la-di-da of tom-die-dom. Probeer dat maar eens te voelen bij de Koninklijke Posterijen, Telegrafie en Telefonie Nederland (KPN).
Alsof er niet genoeg lagen te ontdekken zijn, heeft het woordmerk ook nog een dubbele betekenis. ‘Odido’ verwijst niet alleen naar de serviceprovider, maar betekent ook ‘ik hoor’ in het Grieks. Dus toch nog een functionele knipoog!
Tot slot bevat het soundlogo een prettige ritmiek. De herhaalde ‘o’ zorgt voor een bepaalde beweging, het idee van een zich repeterende cadens. Die sensatie van oneindigheid wordt benadrukt doordat Odido een palindroom is, waarbij het einde van de klank ook het begin kan zijn. Een slimme verklanking van het begrip ‘unlimited’.

EN HET CIJFER IS…

ROI op muzikale zeggingskracht

Het nieuwe merkgeluid van Odido is melodisch niet enorm kenmerkend, maar klinkt wel optimistisch en vriendelijk. Catchy en tegelijkertijd volgestopt met betekenis. Betekenis die misschien niet hoorbaar is voor de gemiddelde consument, maar die wél binnenkomt.
Volgens een recente peiling herkent inmiddels 17% van de Nederlanders het nieuwe merkgeluid. Slechts een paar maanden na de lancering is Odido dus al halverwege de merkbekendheid van T-Mobile.
Een knappe prestatie, die natuurlijk te maken heeft met mediadruk, maar ook met vakmanschap. Een 9.

Niels de Jong

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken