Biografie Edward Stolze is zijn hele werkzame leven al strateeg, waarvan de helft bij zijn eigen bureau, Being There. Hij probeert daarbij altijd te denken zoals gewone mensen denken, omdat hij streeft te werken voor merken die van mensen houden. Hij heeft best veel ervaring in de snellopende consumentengoederen en in het bijzonder food en een voorkeur voor activerende campagnes (wat dat ook precies wezen mag).
Edward Stolze
Het nieuwe klein
We hebben de afgelopen jaren veel aandacht voor al die gepassioneerde mensen die van hun levensmiddelenhobby hun werk hebben gemaakt. Sterker nog: hun bedrijf. Ze craften zelf bier, piccalilly of andere met de hand-ingelegde tafelzuren. Ze fabriceren kleinschalig spuitwater, bouillon of worst. Ze bakken hun eigen granola, frituren een 100% natuurlijke aardappelchip of - en dat zijn misschien wel de ergsten - zetten een ambachtelijke ketchup met een grappige merknaam in de markt.
Mag ik één activatie van u?
Volkomen terecht krijgen reclamebureaus alsmaar de vraag een nieuwe activatie te ontwikkelen. Let op het zelfstandig naamwoord: ‘een activatie’. Het heeft een naam, dus het is iets tastbaars, iets begrijpbaars en vooral: iets dat we allemaal waar kunnen nemen. Dat is natuurlijk precies, maar dan ook precies, hetzelfde als met ‘het heelal’. Op het moment dat je het een naam geeft, wordt het een ding. Maar wat als het nou geen ding is? Wat als het heelal ook maar gewoon een opvatting, een manier van denken is over iets volledig ongrijpbaars?
De doos met eten
Nu je ineens kunt kiezen uit zes verschillende dozen, kratten en boxen met avondmaaltijden, is het nieuwtje er natuurlijk wel af. En ga je, gewoon, als consument, eens kijken waar we het nu eigenlijk over hebben. Of liever, waar ze het over hebben. Hoe prijzen ze al die verse vergeten groenten en spannende gemaksrecepten nu eigenlijk aan?
Het is weer sauzentijd
Er kan, heel af en toe, eigenlijk bijna nooit, maar toch, weer gebarbecued worden. En dus mogen we ons weer verheugen in sausreclame. Ik heb precies een barbecueseizoen geleden al eens gewag gemaakt van die grootdenkende lef marketeers bij de sauzendivisie van Remia, die niemand minder dan Stallone inhuurden om hun Amerikaanse mannensauzen aan te prijzen. Dat was zeer te prijzen. Gesterkt door al die aanmoediging hebben ze besloten er zo mogelijk nog een schep bovenop te doen.
Het Ferrero Mysterie
De titel van dit stukje heeft veel weg van een Ludlum thriller. En terecht! Want ik begrijp er werkelijk waar helemaal niks van. Ferrero Rocher, wereldwijd een immens succes. Beroemd om z’n flauwekul reclame met cultstatus.
Lulkoek verkopen
Als we niet uitkijken, dan moeten we binnenkort constateren dat we het verpest hebben en dat het onze eigen schuld is. We, dat zijn wij voedselaanprijzende mensen. Want ze geloven ons niet meer. Ze, dat zijn de mensen die het voedsel moeten kopen in de supermarkt.
Pakjes en zakjes
Ik gebruik bijna geen pakjes en zakjes meer. Niet uit principe of overtuiging, dat niet, maar het viel me gewoon op. De droge kruidenierswaren gaan aan mij voorbij. Of vanuit shopper perspectief: ik aan hen.
Variant moe
Het vak van marketeer kent vele uitdagingen. Neem nou de noodzaak tot innoveren. Het is jouw taak om het merk dat je onder je hoede kreeg eens flink af te stoffen. Niet alleen met een frisse campagne, nee, liever nog met innovatie.
Barbecuesausreclame
Dat zie je niet vaak: een echt, ouderwets grootschalig reclamespotje voor een supermarktproduct. En dan niet eens voor een heel merk, maar voor één product(lijn) van dat merk. Ik heb het natuurlijk over de barbecuesaus van Remia.
Wat nou A-merk?
Als marketeer in de snellopende consumentenartikelen heb je het sowieso al niet zo makkelijk, maar het begint de laatste jaren echt uit de hand te lopen. De helft van de tijd ben je bezig met het inplannen van alle promoties die nodig zijn om een beetje marktaandeel te behouden en de andere helft van de tijd ben je bezig met alles wat nodig is om die torenhoge promotiedruk een beetje te verlagen.
Foodmarketeers kunnen helemaal niets leren van Apple
In de vaak moeizame zoektochten naar geniale marketingideeën gebruiken we graag en vaak Inspirerende Voorbeelden. Een tijdlang gebruikten we Nike, later zijn we H&M en IKEA vaker gaan noemen, toen Apple, dat bleef en hele tijd zo en nu valt me op dat je regelmatig Tesla, de fabrikant van elektrische automobielen langs hoort komen.
Moderne marketing: abstract werk
Weet je wat mij nou moeilijk lijkt voor de moderne marketeer? Van alles natuurlijk, maar vooral de onwaarschijnlijke abstractie waarmee je gedwongen wordt je werk te lijf te gaan. De oorzaak is het merk. De hogere kunst van het merk denken, wat iedereen erg belangrijk vindt, met de bijbehorende merkmodellen, die iedereen nog belangrijker vindt, leidt als we eerlijk zijn best wel vaak tot vervreemdende toestanden.
Onze taal maakt het foodmarketeers moeilijk
Introductie: vanaf heden voegen wij de bekende marketingstrateeg Edward Stolze, partner en mede-oprichter van bureau Being There, toe aan onze raspaardenstal van bloggers over Food&Retail. Exclusief op MarketingTribune.nl. Stoltze zal voortaan om de twee weken een frisse bijdrage leveren. Hier zijn eerste bijdrage, over taal en foodmarketing. 'Leer ons hoe we over voedsel kunnen praten en waar we precies op moeten letten als we het straks proeven.'
- AlgemeenNieuws Gluren door het sleutelgat naar...Nieuws “Do Tell" winnaar PIM...Nieuws 7 vragen aan Jojanneke Meewis van...Nieuws ACM start waarschuwingscampagne...Weblog [column] Cringe of cool?Nieuws DOSSIER DATABASED MARKETING...
- B2BNieuws [onderzoek] “Merken moeten inspelen...Nieuws De marketingtransfers van week 46,...Nieuws Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook...Nieuws Dave van den Berg van VI: ‘Met een...Nieuws De marketingtransfers van week 45,...Nieuws GLS breidt netwerk Parcel Points uit...
- BureausNieuws Women Inc. lanceert vervolgcampagne...Nieuws Gamma komt met Eerste Hulp Bij...Nieuws Bewustwordingscampagne moet begrip...Nieuws Better Places lanceert online...Nieuws Boeien en binden met WorkstuffNieuws Pearle focust op jongeren in nieuwe...
- ContentmarketingNieuws Niet in mijn stad actie tegen haat...Nieuws Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne...Nieuws Qualifio marketingkalender 2025:...Nieuws 'Brabant herinnert' staat stil bij...Nieuws Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt...Weblog [column] Er zijn geen kleine klusjes
- DesignNieuws PostNL lanceert decemberzegels met...Nieuws G-Star en Museum Rembrandthuis...Weblog [column] DDW: 'Met de keuzes die...Nieuws Suite702 creëert kunstige campagne...Nieuws BNO lanceert mission statement AINieuws Nathalie van Sasse van Ysselt is...
- Food en RetailNieuws Samenwerking De Koffiejongens en...Nieuws Kerst 2024: Smyths X Accenture SongNieuws Jumbo brengt innovatie in heropende...Weblog [column] Jumbo's zoekt duidelijk de...Weblog [column] De merken-uitverkoop is...Nieuws HQ voormalige ijsdivisie Unilever...
- MediaNieuws Publieke omroep brengt alle...Nieuws Advertentieverkoop FilmBox vanaf...Nieuws Minister wil verlenging concessie...Nieuws Nieuwe merkcampagne Trouw liveNieuws Voetbal International wint gouden...Nieuws
- Online MarketingNieuws Google: Gemini Live spreekt nu...Nieuws Kees van der Spek killt de smaak van...Nieuws Stiva ontwerpt alcoholtest voor...Nieuws HomeExchange lanceert "Be My Guest":...Nieuws Red Bull zet in op gaming met...Nieuws Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards...
- SponsoringNieuws Haleon nieuwe projectpartner...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam...Nieuws Hema steunt War Child met “limited...Nieuws Trust nieuwe official partner KPN...Nieuws Team Gullit verlengt samenwerking...Nieuws Hisense officiële partner FIFA Club...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Samenwerking De Koffiejongens en... 21-11-2024
- Kerst 2024: Smyths X Accenture Song21-11-2024
- Jumbo brengt innovatie in heropende... 20-11-2024
- HQ voormalige ijsdivisie Unilever... 18-11-2024
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024