[onderzoek] Horeca liever niet langer open

[onderzoek] Horeca liever niet langer open
  • Food-en-retail
  • 12 aug 2015 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekKlantPolitiek

Verruiming van de openingstijden van de horeca blijkt, zo zegt onderzoek van het AMC, een negatieve invloed te hebben op de volksgezondheid. Daarnaast komt de sociale veiligheid erdoor in het gedrang en lijkt de kassa er ook niet echt harder van te gaan rinkelen, concludeert horecaplatform Entree. Hoe later hoe meer problemen.

Wetenschappelijk onderzoek tvan het Academisch Medisch Centrum (AMC) te Amsterdam toont aan dat latere openingstijden van de horeca leiden tot een toename van het aantal drankslachtoffers. Het AMC onderzocht de invloed van het langer openblijven van horecagelegenheden in Amsterdam en publiceerde de resultaten dit jaar. Vanaf april 2009 mocht de horeca aan het Rembrandtplein en het Leidseplein namelijk een uur langer openblijven. De onderzoekers keken naar het aantal ambulanceritten voor en na april 2009, waarbij drankslachtoffers betrokken waren. Zij vergeleken dit met andere uitgaansgebieden in het centrum waar geen verruiming plaatsvond. Daaruit bleek dat het aantal ambulanceritten in een straal van 100 tot 200 meter rond de 2 pleinen met 35% was toegenomen, terwijl het aantal in de controlegebieden gelijk was gebleven.

EHBO stroomt vol
'De toename die wij waarnamen, kwam vrijwel geheel op conto van een toename in het aantal ongevallenmeldingen in de late nacht. Dit is precies wat je verwacht, als die toename het gevolg is van een verruiming van de openingstijden', vertelt onderzoeksleider Anton Kunst in Entree. Het onderzoek richtte zich niet op de mogelijke oorzaken van de toename. Toch is volgens Kunst een aantal verklaringen aannemelijk. 'Enerzijds kan het een kwestie zijn van meer mensen op een bepaald tijdstip in een horecagebied. Anderzijds kan een toegenomen alcoholconsumptie de oorzaak zijn: hoe langer de nacht, hoe meer er is gedronken. Bovendien kan het een gecombineerd effect zijn: meer mensen met meer alcohol op, kan leiden tot allerlei gevaarlijke situaties met vooral geweld als gevolg.' Het idee dat verruiming van de openingstijden door gespreide uitstroom uit het horecagebied resulteert in minder drankslachtoffers, wordt hiermee van tafel geveegd.

Enschede kan conclusies trekken
De vraag over ruimere openingstijdedn is onder andere actueel in Enschede. 'Met het vrijgeven van de openingstijden wilde de gemeente een administratieve lastenverlichting voor de horeca bewerkstelligen', aldus juridisch beleidsadviseur André Romita uit. 'Al snel bleek echter dat de betrokken partners in de stad geen voorstander hiervan waren. Politie, binnenstadbewoners en de horeca zelf voorzagen openbare ordeproblemen. Een breed draagvlak ontbrak.'
Ronald Scholten, voormalig bestuurslid van de VHSE (Vereniging Horeca Binnenstad Enschede) en bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Enschede, stelt dat het niet rendabel om langer open te blijven. Latere openingstijden brengen niet per definitie meer geld in het laatje. 'We vroegen ons af of mensen niet gewoon later naar de stad komen, als je langer openblijft. Je verschuift je openingstijd, maar zet je dan ook meer om? Wij vinden dat dit niet het geval is.' Opgeteld bij het AMC-onderzoek lijkt 'hoe later hoe beter' niet langer automatisch wenselijk. Kunst: 'andere steden die verruiming van de openingstijden overwegen, moeten de economische belangen goed afwegen tegen de negatieve effecten. De verruiming van de openingstijden van de horeca kan immers uiteenlopende en verstrekkende gevolgen hebben.' (bron: Entree Magazine)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken