Van Den Tweel is 150e deelnemer Afgeprijsd-app

Van Den Tweel is 150e deelnemer Afgeprijsd-app
  • Food-en-retail
  • 20 okt 2016 @ 08:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Op 1 januari introduceerde de Nederlandse startup NoFoodWasted de app Afgeprijsd en bracht daarmee consumenten en supermarkten samen in de strijd tegen voedselverspilling. Met de nieuwe mijlpaal van de 150e supermarkt zet de succesvolle groeispurt van Afgeprijsd zich door en komt NoFoodWasted weer een stap dichterbij het bereiken van haar ambitieuze doelstelling: binnen vijf jaar 50 procent minder voedselverspilling.

Duurzaamheid
10 oktober was het de Dag van de Duurzaamheid, memoreert NFW. 'Door heel Nederland vonden er duizenden inspirerende activiteiten plaats die samen lieten zien dat duurzaamheid noodzakelijk en winstgevend is. Nu alweer de 150e supermarkt zich heeft aangesloten bij Afgeprijsd, is het duidelijk dat ook de supermarktbranche in de toekomst voedselverspilling niet meer voor lief zal nemen en werk wil maken van duurzaamheid. De Afgeprijsd app biedt supermarkten de kans om de vraag naar THT-producten te stimuleren. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat het merendeel van deze producten moet worden weggegooid.'

Hoe werkt het?
Met de app Afgeprijsd kan elke consument in een simpele oogopslag zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Gerard van den Tweel is eigenaar van Albert Heijn Nijkerk. Deze supermarkt is de 150e Afgeprijsd-supermarkt: 'De reden dat we in zee zijn gegaan met de app is vooral het feit dat Afgeprijsd goed is voor alle betrokken partijen. Wij dringen onze dervingskosten terug, de consumenten krijgen de kans om goedkoper boodschappen te doen en gezamenlijk doen we iets voor het milieu. Een win-win-win dus.'

Succesvolle groeispurt
NoFoodWasted heeft de ambitie om in 5 jaar tijd de voedselverspilling met 50% terug te dringen. Met de nieuwe mijlpaal van de 150e supermarkt zet de succesvolle groeispurt van Afgeprijsd zich door en komt NoFoodWasted weer een stap dichterbij het bereiken van haar ambitieuze doelstelling. Volgens oprichter August de Vocht zullen hierdoor steeds meer consumenten gebruik kunnen maken van de voordelen die de app te bieden heeft. “We hebben de laatste maanden weer gave nieuwe toepassingen geïntroduceerd zoals boodschappenlijstjes in de app en beacons in de supermarkten. Er hebben zich nu door het hele land supermarkten aangesloten bij onze app. In korte tijd zijn we daarmee uitgegroeid tot de grootste app tegen voedselverspilling van Europa. Er zijn zelfs al concrete plannen om uit te breiden naar België en Duitsland. Fantastisch.'

Toekomst
In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase vóór het boodschappen doen. Met een grotere bewustwording stuurt het aan op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat. De laatste toevoeging aan de app, een boodschappenlijst die gedeeld kan worden met vrienden, huisgenoten of familie, is de eerste stap in die richting. (bron: NFW)

Over NoFoodWasted
'Een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt eindigt in de afvalbak. De Nederlandse supermarkten alleen al zijn verantwoordelijk voor €400 miljoen aan weggegooide levensmiddelen. Het schrijnende probleem staat wereldwijd inmiddels hoog op de politieke agenda. Alleen beperkt zich dit helaas vooral tot goede intenties en diplomatiek overleg. Meer dan ooit is er daarom een vraag naar concrete oplossingen waar iedereen beter van wordt. NoFoodWasted is het antwoord op die vraag. Het idee is dat we van voedselverspilling een keuze maken. Onze innovatieve en praktische oplossingen voorkomen het onnodig weggooien van voedsel en zijn rendabel voor iedereen. De kracht van NoFoodWasted ligt in het bieden van deze oplossingen, met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken. Iedereen moet zich kunnen inzetten, zodat iedereen kan profiteren en uiteindelijk iedereen wint. Geen geitenwollensokkenideologieën, maar gewoon een kwestie van doen. Minder verspillen, meer besparen.' (bron: NFW)

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken