'JD.com opent 1.000 supermarkten per dag'

'JD.com opent 1.000 supermarkten per dag'
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2018 @ 10:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

JD.com, het tweede e-commercebedrijf van China, heeft de ambitie om 1.000 supermarkten per dag te openen. Dus niet per maand of week, maar iedere dag opnieuw.

Ook in ons land bestaan er offline ambities bij online spelers (CoolBlue heeft inmiddels 6 ‘échte winkels’), maar in China gelden er andere proporties. JD.com wil de kaas niet van zijn brood laten eten door partijen als Alibaba. En heeft serieuze plannen om en forse vuist maken in de fysieke ruimte. Tegen het einde van volgend jaar moeten er een duizendtal supermarkten per dag open gaan. Dat zijn dan geen eigen vestigingen, maar franchisewinkels die gerund worden door onafhankelijke investeerders.   

Arbeidsmigranten

De ambities blijkt vooral in goede smaak te vallen bij arbeidsmigranten. Die willen namelijk weer terug naar de plek van herkomst. 'We krijgen elke dag 50.000 sollicitaties binnen. En die zijn voornamelijk van migranten die weer terug willen naar hun geboortegrond. Wij kunnen voor de financiering zorgen om dat mogelijk te maken', aldus topman Liu Qiangdong van JD.com. Wie een eigen supermarkt (convenience store) runt, kan rekenen op een salaris van omgerekend iets meer dan 1.000 euro per maand.

Miljoen supermarkten

Alles bij elkaar opgeteld, wil JD.com binnen vijf jaar een miljoen supermarkten operationeel hebben. De helft daarvan niet in de grote stad, maar in landelijke regio’s. Die torenhoge ambitie kan vooral worden uitgelegd als tegenoffensief om concurrent Alibaba dwars te bomen. Die heeft aangekondigd tweeduizend offline convenience stores toe te voegen aan de bestaande Hema-winkelketen binnen drie tot vijf jaar.
(HS)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken