Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens: 'We dagen de gevestigde orde uit ook te kappen met die aluminium "cupzooi"'

Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens: 'We dagen de gevestigde orde uit ook te kappen met die aluminium "cupzooi"'
  • Food-en-retail
  • 16 nov 2023 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodMarketing

Bram van IJsel Smits is Head of Marketing & E-commerce bij De Koffiejongens. Zijn grote nieuws voor de rubriek ‘Mijn Marketing’? ‘De Koffiejongens gaan internationaal.’

OVER MIJ
Ik ben Head of Marketing & E-commerce bij duurzaam koffiemerk De Koffiejongens, dat bekend staat om de 100 procent biologisch afbreekbare koffiecups - en het abonnementsmodel - en daarmee dagen we de gevestigde orde uit ook te kappen met die aluminium ‘cupzooi’. Hiervoor heb ik jaren bij Unilever en FrieslandCampina gewerkt in verschillende marketingrollen. Ik ben getrouwd met Claire en vader van Pieter en Tommie. We wonen in Naarden, dus ik kan lekker op het fietsje naar het kantoor in Bussum.

WHAT’S NEW?
De Koffiejongens gaan internationaal. Nu we 30 miljoen cups per jaar in Nederland en België verkopen is het tijd om de grens over te trekken. Onder de naam ‘The Blue Cycle’ lanceren we in Duitsland. In een land als Duitsland kunnen we met The Blue Cycle op nog grotere schaal impact maken.

BUREAUS
Wij werken graag met freelancers, omdat die werken als ondernemer met dezelfde snelheid en mindset en dat is prettig. Overigens is een van hen recent ‘Closed on Monday’ begonnen. Een bureau met een mooie missie.

MARKETINGHELD
Mijn marketingheld, hmm, lastige vraag. Met een leven werkzaam in food kies ik voor Jaap Korteweg. Een visionair die vleesvervangers in Nederland op de kaart heeft gezet met De Vegetarische Slager en ongetwijfeld hetzelfde gaat realiseren binnen zuivel met zijn volgende missie.

OPVALLENDE CAMPAGNE
De abricampagne van Natuurhuisje van eerder dit jaar: Niet vliegen, wel landen. De boodschap dat je niet hoeft te vliegen om er tussenuit te zijn is natuurlijk actueler dan ooit en sluit bovendien naadloos aan bij hun propositie.

ERGERNIS
De abricampagne van Besured Elke dag een B’tje… Het hele land volhangen met abri’s zonder merknaam er op. Er zijn een paar marketeers met beroepsdeformatie die gaan googelen wat het is, maar de rest van Nederland haalt zijn schouders op over zo’n poster. Wat mij betreft een waste of money. Misschien val ik hierover omdat als wij zelf abri’s inzetten er heel sterk op focussen dat de afzender niet te missen is.

GOEDE MARKETING
Consistente marketing met de flexibiliteit om in te spelen op de actualiteit is goede marketing. Een merk als Hema is daar een ster in wat mij betreft, zoals bijvoorbeeld met hun reactie op de Crompouce: Waarom iets crom maken wat recht is? Zelf zijn wij ook heel bewust bezig met een consistente merkuitstraling. Ik merk dat dit  bij een jong bedrijf een extra uitdaging is omdat je vaak zoveel te vertellen hebt en daarom is het extra van belang daar scherp op te zijn.

SLECHT
Video bannering waarvan het geluid automatisch instart en natuurlijk alle niet-ethische gokreclames, maar deze worden gelukkig, heel terecht, steeds meer aan banden gelegd.

LOVEBRAND
Ajax. De voetbalclub natuurlijk. Een wereldmerk met een super duidelijke merkidentiteit als dé talentenfabriek van de wereld. For the future vind ik een prachtige pay-off. Sport is natuurlijk doorspekt met emotie en daar weet de socialmedia-afdeling elke keer weer op in te spelen.

MEDIACONSUMPTIE
Krant, tv, LinkedIn, podcast. De AD-app is zeker niet per se mijn favoriete mediamerk, maar mag ik niet onbenoemd laten gezien het aantal keer per dag dat ik die app open. De fysieke NRC in het weekend is een mooie aanvulling voor verdieping op het nieuws.

ONTSPANNING
Bever had een mooie campagne Niemand is een binnenmens en dat geldt ook voor mij. Ontspannen is voor mij vaak buiten. Wingfoilen, mountainbiken, tennis of hardlopen. Een potje voetbal of hockey met mijn zoontjes op straat na het eten vind ik echt een hoogtepunt van de dag. Jammer dat het weer vroeg donker is momenteel.

TALENT VASTHOUDEN
In een groeiende organisatie is er altijd genoeg te doen en komen altijd kansen. Wel is het zo dat dit pad soms wat minder duidelijk is. Dus is het belangrijk om dit perspectief te bespreken. Daarnaast geloof ik er in om mensen zoveel mogelijk in hun kracht te laten werken om ze te laten floreren. Vertrouwen geven is daarbij cruciaal.

GUILTY PLEASURE
Eens in de twee jaar speelt het Nederlands Elftal een EK of WK. Voor mij het moment om mijn uitgebreide verzameling oranje gadgets van de vliering te halen en mijzelf, en inmiddels ook de kids, helemaal uit te dossen met molens, klompen en een kaas op de kop!

OVER 10 JAAR
Tweeëneenhalf jaar geleden ben ik bewust geswitcht vanuit corporate naar een scale-up omgeving om mijn digitale marketing & e-com skills te versnellen en zo relevant te blijven als marketeer naar de toekomst. Die toekomst zie ik voorlopig nog heel lang bij De Koffiejongens, omdat dit ook betekent dat we dan zo hard zijn gegroeid dat er steeds genoeg uitdaging blijft. Voorlopig kan ik hier dus nog wel even vooruit want aan ambities geen gebrek.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken