Tegenwerking bij internationale inkoop drijft Nederlandse retailprijzen op

Tegenwerking bij internationale inkoop drijft Nederlandse retailprijzen op
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2023 @ 11:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsoorlogFoodPolitiekMarketing

Uit onderzoek van Ecorys blijkt dat Nederlandse winkeliers en supermarkten soms belemmerd worden om goedkoper inkopen te doen over de grens. Albert Heijn en Jumbo worden door hun leveranciers verwezen naar Nederlandse vestigingen, als ze in het buitenland willen inkopen.

Shoppen bij onze oosterburen is vaak stukken goedkoper. Dit kan zorgen voor hogere consumentenprijzen in onze Nederlandse retail. De detailhandel en supermarkten klagen al langer over dit fenomeen. Onderzoek van Ecorys, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, bevestigt het bestaan van inkoopbelemmeringen. Deze belemmeringen betreffen beperkingen opgelegd aan distributeurs en retailers, waardoor winkels niet altijd inkopen kunnen doen waar prijzen het gunstigst zijn. Soms mogen ze bepaalde artikelen niet inkopen, waardoor het aanbod bij ons beperkter is. Dit soort beperkingen zijn slecht voor de marges van de supermarkt of winkelier, maar kunnen dus ook zorgen voor hogere consumentenprijzen, volgens de uitleg van de Telegraaf (lees hier verder). De onderzochte retailers geven aan dat de beperkingen een probleem vormen bij tot wel één op de 25 ingekochte producten. 'Voor deze categorie kan dit leiden tot een inkoopprijs die gemiddeld 10% hoger ligt. Het gaat vooral om A-merken.' Een hapklaar brokje voor de NMa, zou je zeggen.

Te hoog geprijsd: +10%
Precies dezelfde fles cola is hier 50 cent duurder dan in Duitsland, hoe kan dat, vraagt ook de Volkskrant zich af. 'Gemiddeld ligt de inkoopprijs hiervan voor Nederlandse retailers tien procent hoger. Volgens de onderzoekers is moeilijk vast te stellen hoe die hogere inkoopprijs wordt doorberekend aan de klant, mogelijk wordt deze "uitgesmeerd" over meerdere producten. Maar volgens een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voelt de consument die tien procent hoe dan ook aan de kassa.' Linzen zijn in Nederland bijvoorbeeld bijna twee keer zo duur als in Frankrijk (lees hier verder). Via parallelimport proberen grote ketens als Picnic, Kruidvat, Dirk en Action geregeld aan de opgeworpen tariefmuren op de interne Europse markt te ontsnappen. Soms lukt dat. Toch leiden de hogere prijzen dan over de grens over het algemeen tot veel irritatie bij de al door inflatie en hoge energieprijzen geplaagde Nederlandse consument.
(PvWK, bronnen: Ecorys, TG, VK, ANP en MT, beeld: Yassine Khalfalli / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken