De nieuwe generatie bier

De nieuwe generatie bier
  • Food-en-retail
  • 11 okt 2016 @ 11:59
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodPackaging design

Bier is hip en de opmars van kleine, lokale brouwerijen in ons land zet onverminderd door. Voornamelijk speciaalbieren, zoals Indian Pale Ale (IPA), en streekbieren zijn populair. We zien steeds meer nieuwe, creatieve biernamen en dito labels en verpakkingen. Ook bestaande merken kiezen voor een metamorfose. Zelfs het ‘gewone doordrink biertje’ wordt met een nieuwe verpakking een ‘heel speciaal biertje’.

Op internet kom ik verschillende aantallen tegen, maar volgens het Klein Brouwerij Collectief[1] telt Nederland op dit moment 220 bierbrouwerijen en 202 brouwerijhuurders. Dit zijn bedrijven met een eigen biermerk, maar zonder eigen brouwerij. 422 biermerken, alleen al in ons land. Hoe zorg je dat je opvalt?

Nieuwe generatie verpakkingen
De consument is op zoek naar iets speciaals. Bier met een eerlijk verhaal en het liefst lokaal gebrouwen. Vertel dit verhaal en straal dit uit. Zo koos Albert Heijn voor Brouwers pilsner als vervanger van het eigenmerk AH pilsener. Het nieuwe bier past in de trend van speciaalbieren, dankzij de bijzondere hopsmaak. Het bruine flesje is vervangen door een groene variant en de flesjes zitten verpakt in kartonnen kratjes. De verpakking geeft duidelijk aan, dat het om een nieuwe generatie pils gaat en heeft tegelijkertijd iets authentieks.
Ook bierbrouwerij Grolsch koos begin dit jaar voor een nieuwe lijn verpakkingen, met daarop het nieuwe merklogo van de iconische beugelfles. De verpakkingen hebben hierdoor een duidelijke ‘Grolsch-uitstraling’. Daarnaast vertelt de verpakking letterlijk het verhaal van de Grolsch meesterbrouwer. Naast praktische informatie over het alcoholpercentage en de optimale serveertemperatuur geeft de verpakking informatie over de smaak, het brouwproces en een maaltijdsuggestie.

Opvallen doe je zo
Verkoopkanalen veranderen en ook supermarkten haken massaal in op de biertrend. Het aanbod is enorm. Hoe zorg je dat je opvalt in het schap? Er zijn steeds meer creatieve biernamen en bijzondere labels. We zien namen, als ‘Life’s a beach’, ‘Mannenliefde’, ‘Donder’ en ‘Zuiglam’ en etiketten in allerlei soorten en maten. Van neutraal wit met een zwarte opdruk tot complete, kleurrijke cartoons. Of wat denk je van een etiket, dat van kleur verandert als de juiste serveertemperatuur is bereikt? Op het etiket van het Ocultu biertje staat een doodshoofd afgebeeld. Als het bier koud genoeg is, lichten de oogholtes op. Dat is speciaal!

Ken jij nog meer voorbeelden van bijzondere, nieuwe bierlabels en bierverpakkingen? En waarin verschilt deze nieuwe generatie bierverpakkingen volgens jou ten opzichte van de traditionele bierverpakking?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] Bron: http://www.nlbier.nl/category/groei/



 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken