Omzet radio-reclame is gedaald

Omzet radio-reclame is gedaald
  • Media
  • 2 feb 2016 @ 13:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioBereikOnderzoek

Het Radio Advies Bureau heeft de netto radioreclame-omzet van het afgelopen jaar gepubliceerd. In 2015 waren de netto reclameinkomsten 225 miljoen euro. Dit is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014 (233 miljoen). De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).

Aan het aantal adverteerders ligt het niet: dat is flink toegenomen, van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 afgelopen jaar. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De drie populairste branches zijn ongewijzigd: retail is de koploper, gevolgd door transport en financiële dienstverlening. Adverteerder Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50% stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen completeert de top-5.

In 2015 bereikte radio elke week 89,4% van de Nederlanders, deze 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag (bron: NLO/GfK 2015, 10+, week, 06-30u). Audio heeft een zeer belangrijke plaats in het medialandschap en live radio is het meest dominante audioformat; radio is 82% van het totale audio luistervolume in 2015 (bron: Audio Distributie Onderzoek, NLO/GfK sept 2015).

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: 'Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame - gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug - ervaren hebben. Een mooi perspectief voor 2016.'

Het Radio Advies Bureau (RAB) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken