NPO hervormt Uitzending Gemist tot Netflix-concurrent
- Media
- 23 aug 2016 @ 10:57
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ContentMediaVerdienmodellenTelevisieOnline
- 23 aug 2016 @ 10:57
- Jeroen Mirck
De NPO gaat de site Uitzending Gemist vernieuwen en zich meer richten op on-demand video. Het nieuwe platform, NPO Gestart, moet een soort Netflix voor programma's van de publieke omroep worden, waarbij kijkers op basis van hun voorkeuren nieuwe programma's krijgt aanbevolen.
Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) geeft de NPO toestemming voor het actiever exploiteren van aanbodkanaal NPO Plus, dat inhoud van de publieke omroep tegen een maandelijkse vergoeding in hoge definitie beschikbaar stelt.
NPO Gestart: 'Premiéres voortaan online'
'We lopen qua functionaliteit achter bij wat men nu gewend is', aldus NPO-directeur Televisie Frans Klein bij de seizoenspresentatie. 'Mensen vinden het bijvoorbeeld nu ook heel gewoon om van het ene apparaat naar het andere apparaat te switchen en door te kijken, maar dat is nu niet mogelijk in onze omgeving.'
Klein liet weten dat premières straks online te zien zijn, en dus niet eerst op televisie. Mogelijk zet de publieke omroep zelfs in één keer complete series online, net zoals angstgegner Netflix dat al enkele jaren doet. Daarvoor heeft Klein nog wel toestemming van de politiek nodig.
Anders dan Netflix gaat de NPO geen programma's speciaal voor NPO Gestart produceren. Een andere functionaliteit doet denken aan Blendle: de NPO gaat curatoren inzetten, die lijstjes maken met programma's die zij aanbevelen en goed bij elkaar passen. De NPO wil zich meer richten op online om meer jongeren te trekken.
Extra vergoeding voor NPO Plus
Het brede aanbodkanaal NPO Plus zal niet gratis zijn. De kosten gaan vermoedelijk tussen de 2 en 3,50 euro per huishouden bedragen. In een brief aan de Tweede Kamer legitimeert staatssecretaris Dekker deze vergoeding: naast de kosten voor het exploiteren van de dienst zou een gratis dienst een groter nadelig effect op de markt hebben. Bovendien is het verwerven van tv-rechten voor langere tijd kostbaar.
De omroepkoepel hoopt op 400.000 abonnees voor NPO Plus. Na twee jaar wordt het tarief van het kanaal geëvalueerd, inclusief de eventuele impact van de dienst op de markt.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- televisie
- content
- Sander Dekker
- publieke omroep
- NPO
- concurrent
- vernieuwing
- Hilversum
- NPO Plus
- Uitzending Gemist
- Netflix
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Age Sluis (Linda): We focussen steeds meer op waarde toevoegen...
- Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
- Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even tot hier best bekeken
- Warc Global Advertising Trends: Social piekt
- Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
- Audioreclamebestedingen stijgen 10,2
Laatste Nieuws
- Warc Global Advertising Trends:... 08-05-2024
- Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even... 08-05-2024
- Audioreclamebestedingen stijgen 10,207-05-2024
- Age Sluis (Linda): We focussen... 02-05-2024
- Coldeweijer start speciale... 01-05-2024
- Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina... 01-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing