Talpa-imperium uitgebouwd door overname ANP

Talpa-imperium uitgebouwd door overname ANP
  • Media
  • 28 mrt 2018 @ 15:11
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkNieuwsmediaJournalistiekMedia

Het Talpa-imperium groet door. NU.nl was ooit het doelwit van John de Mol, maar uiteindelijk koopt hij ANP. Het mediaconcern neemt het persbureau voor een onbekend bedrag over van de huidige eigenaar Vereniging Veronica.

'Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network', zo laat De Mol weten. 'Uitgerekend in deze tijden waarin nepnieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren.'

De Mol bouwt een Nederlands media-imperium. Onder de naam Talpa Network heeft hij verschillende tv- en radiozenders en onlinediensten samengebracht: Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10, de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 en de onlinediensten Juke en Kijk.

Daarbij was De Mol ook van zins een grote website aankopen. De soap rond TMG is bekend (Mediahuis ging er met de prooi vandoor), waarna ook de aankoop van NU.nl niet lukte omdat eigenaar Sanoma daar niet aan wilde meewerken. Talpa kondigde vorig jaar de aankoop van Emesa aan, het bedrijf achter Vakantieveilingen.nl.

Blijft ANP onafhankelijk?

Het Algemeen Nederlands Persbureau werd in 1934 opgericht door verschillende dagbladen. Het persbureau heeft veel grote Nederlandse media als klant en produceert jaarlijks honderdduizenden nieuwsberichten. In 2003 kwam het persbureau in handen van een investeringsmaatschappij, waarna het eigenaarschap in 2010 verschoof naar Vereniging Veronica, een vereniging die onafhankelijke journalistiek in Nederland wil ondersteunen. Met Talpa komt het grootste persbureau van Nederland opnieuw in commerciële handen.

Journalistenvakbond NVJ maakt zich zorgen over de onafhankelijkheid van de persdienst. Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen is de onafhankelijkheid van het persbureau gewaarborgd.

Het wisselende eigenaarschap van ANP heeft ook een reden. De omzet van het persbureau loopt de afgelopen jaren terug. Mediabedrijven bezuinigen op hun contracten met de persdienst. Vorig jaar vertrok directeur Guido van Nispen. ANP zocht al langer naar een nieuwe eigenaar die nieuw kapitaal in het persbureau wil pompen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken