Pittige tijden voor Nieuwe Tijden

Pittige tijden voor Nieuwe Tijden
  • Media
  • 31 aug 2016 @ 23:20
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • KijkcijfersTelevisie

Op maandag 4 juli ging Nieuwe Tijden van start in de zomermaanden als vervanger voor Wie Doet De Afwas vorig jaar. De spin-off van Nederlands langstlopende soap Goede Tijden, Slechte Tijden werd op hetzelfde tijdslot uitgezonden. Een slimme zet van RTL om de kijker te bedienen die gewend is naar het kijken van GTST op dat moment.

Nieuwe Tijden speelt zich af in een studentenstad waar de cast samenwoont in één huis. Naar het schijnt een vermakelijke vervanger voor GTST en Wie Doet De Afwas voor een ietwat jonger publiek. Wat zeggen de kijkcijfers over de nieuwe serie? We deden een analyse met onder meer een vergelijking met hetzelfde tijdslot vorig jaar. Waren het goede tijden of pittige tijden?

Kijkcijfers

De eerste aflevering van Nieuwe Tijden behaalde een veelbelovend zenderaandeel van 18% met 895.000 kijkers in de doelgroep 6 jaar en ouder. Het aantal kijkers per aflevering liep echter in de 2 weken erna terug naar een vast aantal van iets meer dan 500.000 kijkers van 6 jaar en ouder.
grafiek 1

 

Kijkersprofielen van de soaps

Als we het absolute aantal kijkers even buiten beschouwing laten – Nieuwe Tijden zit op nog geen 38% van Goede Tijden – en naar de profielen van beide soaps kijken in de onderstaande grafieken, dan zien we daarin geen noemenswaardige verschillen.

grafiek 2Nieuwe Tijden doet het wat beter onder de groepen 20-34 jaar en 35-49 jaar. Zowel de jongeren als de ouderen laten het iets afweten ten opzichte van het profiel van Goede Tijden, Slechte Tijden. De verhouding tussen mannen en vrouwen is voor de kijkers van beide soaps vergelijkbaar. Nieuwe Tijden doet het iets beter in sociale klasse B1, ten koste van bijna alle andere groepen met uitzondering van sociale klasse D. Daar is niet echt een verklaring voor te verzinnen.

Nieuwe Tijden vs Wie Doet De Afwas

De verwachtingen voor Nieuwe Tijden waren relatief hooggespannen. Een nieuw format, een soap die perfect aansluit bij Goede Tijden, Slechte Tijden. Dit programma zou zeker beter moeten kunnen scoren dan Wie Doet De Afwas vorig jaar.

Als we de cijfers met elkaar vergelijken dan kloppen deze verwachtingen echter niet. Natuurlijk zijn er nadelige effecten door de concurrentie van het EK Voetbal en de Olympische Spelen, maar die impact moeten we niet overschatten. Het EK liep tegen het einde met nog een beperkt aantal wedstrijden te gaan en de pieken voor de OS lagen later op de avond, in verband met het tijdverschil.

Wie Doet De Afwas behaalde vorig jaar in RTL4’s kerndoelgroep boodschappers 20-49 jaar een gemiddelde kijkdichtheid van 5,6%, bijna 20% hoger dan Nieuwe Tijden dit jaar (4,7%).

In totaal heeft Nieuwe Tijden 8 weken gelopen en zijn er 40 afleveringen uitgezonden. Wie Doet De Afwas heeft een kortere looptijd gehad en is vorig jaar een week later begonnen alsook geëindigd.

De onderstaande grafiek laat zien dat de kijkcijfers voor Wie Doet De Afwas per week gemiddeld hoger liggen dan voor Nieuwe Tijden. De scherpe daling in kijkers voor de nieuwe soap vanaf de derde week is pikant te noemen en niet echt verklaarbaar.grafiek 3

Bron: SKO – Bds 20-49. Gem. kdh per week 2015 en 2016.

Het gemiddelde aantal kijkers (6 jaar en ouder) voor Nieuwe Tijden is met 581.000 ruim lager dan voor Goede Tijden (1.540.000 jan-jul 2016). Een faire vergelijking is dit niet. GTST loopt al 27 jaar, terwijl Nieuwe Tijden nog ontdekt moet worden. Daarnaast kent de zomerperiode een afwijkend kijkgedrag, zeker in de vooravond. Er wordt minder en volgens een ander patroon televisie gekeken over de dagdelen.

Nieuwe Tijden door op Videoland

Nieuwe Tijden mag dan op basis van de vergelijkingen met GTST, maar vooral met Wie Doet De Afwas enigszins tegenvallen in het lineaire kijkgedrag, het programma heeft met de 40 afleveringen evengoed een flinke fan base opgebouwd. Vanaf 29 augustus zal met 35 nieuwe afleveringen op het on-demand platform Videoland verder worden geëxperimenteerd. Interessant om te zien waar dit toe leidt. Aan durf is RTL niets te verwijten in deze.


Jessica Badal is AV Consultant bij Magna
www.magnaglobal.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken