[column] Vijf redenen om podcasts op te nemen in je marketingmix

[column] Vijf redenen om podcasts op te nemen in je marketingmix
  • Media
  • 18 jul 2019 @ 00:29
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • RadioInnovatieTrends

Podcasting is niet nieuw, maar wel hot. Het biedt enorm veel kansen. Oók B2B en voor kleine merken. Eigenlijk kunnen we er niet langer omheen.

Het is een trend die ik al langer nauwlettend volg. Persoonlijk luister ik ook graag naar podcasts. Dan laat ik me bijvoorbeeld helemaal bijpraten over ons vakgebied. Vooral tijdens verloren uurtjes in de auto, de trein en in de sportschool vind ik dat ideaal. En niet te vergeten binnenkort weer op vakantie. Verderop in deze blog ter inspiratie mijn top-5 favoriete podcasts (en ik ben benieuwd naar die van jou!).

Podcasts steeds populairder

Het is niet verwonderlijk dat podcasts in raptempo steeds populairder worden. In de afgelopen 15 jaar is het aanbod van podcasts enorm gegroeid. Niet alleen in aantallen maar ook in kwaliteit. Daarbij is de distributie enorm uitgebreid via alle platforms die er tegenwoordig zijn. En is het beluisteren van een podcast dankzij de smartphone en de smartspeaker vele malen toegankelijker geworden. Ik heb een paar indrukwekkende cijfers voor je. De potentie van podcasting is enorm, óók in Nederland!

Indrukwekkende cijfers

We kunnen veel verwachten van podcasting, ook in eigen land. Want Nederland is in Europa volgens het CBS niet alleen koploper als het gaat om internetgebruik (96,5%) en bezit van mobiele telefoons (90,3%). Naar schatting beschikken eind 2019 500.000 Nederlandse huishoudens ook over een smartspeaker, aldus PricewaterhouseCoopers. Nu al luisteren 1 miljoen Nederlanders regelmatig naar podcasts. In de VS hebben in 2019 al 51% ten minste 1 podcast beluisterd, tegen 44% in 2018 en 22% in 2009 (bron: Infinite Dial 19).

Adverteerders geloven in podcasting

Adverteerders zien dit ook. Dat is goed te merken aan de groei van de podcast-inkomsten in de VS. Die zijn in een jaar tijd bijna verdubbeld tot 313 miljoen dollar in 2018. Tegen 2020 wordt opnieuw een verdubbeling verwacht tot 659 miljoen dollar. Er zijn Amerikaanse podcasts die meer dan 1 miljoen dollar per jaar verdienen. Een opvallende uitschieter is The Daily, de podcast van de New York Times. Die heeft in 2018 meer dan 10 miljoen dollar aan podcastadvertenties opgebracht.

Daarbij geeft maar liefst 75% van de adverteerders aan hun advertentie-uitgaven in podcasts te verhogen (bron: onderzoek The Rise of Digital Audio Advertising). Een belangrijke reden die adverteerders gaven, was dat ze via podcasts op een geloofwaardige en boeiende manier hun merk kunnen laden. Je kunt letterlijk met een vertrouwde stem bij de luisteraar binnenkomen.

Enkele uitdagingen van podcasting

Tegelijkertijd kent podcasting ook uitdagingen. Het vraagt om heel specifieke keuzes. Bijvoorbeeld als het gaat om sonic branding: Hoe moet je als merk klinken? Welke stemmen passen daarbij en welke muziek? Bovendien blijft het meten van de bijdrage van een podcast een uitdaging. Toch kun je het succes meten. Niet alleen aan de hand van het aantal downloads. Er zijn andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn. Denk aan het luistergedrag, de leeftijd en de locatie van je luisteraars. En de mate van engagement: het aantal reacties en de bereidheid om de podcast te delen. Daarbij is het van belang goed na te denken over de plek die je het medium geeft in de customer journey.

Waarom podcasten?

Hieronder vijf goede redenen voor marcommers om te podcasts op te nemen in je marketing-mix.

  1. Merkbewustzijn doelgroep. Podcasting biedt je als marcommer een ideale mogelijkheid om mensen persoonlijk aan je merk te verbinden. Het gaat er vooral om dat je mensen inspireert. Met podcasts kun je naast kennisdelen bij uitstek verhalen vertellen en inspirerende mensen interviewen. Je kunt heel dichtbij je doelgroep komen en mensen volledig meenemen in jouw wereld. Zo vergroot je het merkbewustzijn bij je potentiële klanten met een mix aan content over zowel je merk zelf als over gerelateerde andere onderwerpen die je doelgroep zal inspireren
  2. Nieuwe doelgroep. Een ander interessant feit is dat je er een heel nieuwe doelgroep mee kunt bereiken. Onderzoek laat zien dat 65% van de maandelijkse luisteraars dit nog maar 3 jaar of korter doet en dat podcast-luisteraars niet dezelfde mensen zijn als die al gewend waren muziek te streamen [bron MIDAS Spring 2019].
  3. Groot bereik. Via bestaande platforms zoals iTunes en Spotify kun je duizenden potentiële luisteraars bereiken. Ook als relatief klein merk. Het is een toegankelijk kanaal om van je luisteraars je ambassadeurs en uiteindelijk je nieuwe klanten te maken.
  4. Goedkoop. Natuurlijk heb je te maken met opstartkosten en moet je investeren in hardware en software voor audio. Maar verder heb je niet veel nodig om een podcast op te nemen en te distribueren.
  5. Je blijft je concurrenten voor. Om als merk voorop te blijven lopen wil je voortdurend alert zijn op de veranderende, groeiende markt. Een markt waarin consumenten en b2b-klanten podcasting kennelijk steeds massaler lijken te omarmen. Hoewel veel marcommers al zijn ingestapt, is podcasting nog steeds relatief nieuw. Mocht je dus nog niet zijn ingestapt, dan is dit het moment. Podcasting biedt je een interessante kans om een autoriteit te worden in jouw niche.

Wat maakt podcasten tot een succes?

Succesvol podcasten verschilt in de kern niet veel van andere digitale media. Want ook hier geldt: content is king, consistentie is queen. Ook bij podcasts is het belangrijk om consistent te zijn. Consistent op inhoud om informatief en relevant te zijn. En consistent in de frequentie zodat je top-of-mind blijft bij je luisteraars. Tot slot, is het ook hier voor de online vindbaarheid belangrijk om zorgvuldig je keywords te kiezen. Bijvoorbeeld in de naam, de omschrijving als ook de tags die je je podcasts meegeeft.

Mijn top-5 favoriete podcasts

Hieronder mijn top-5 favoriete podcasts die ik graag met je deel:

  1. 'Van Gogh belicht: de brieven', een aanrader en winnaar tijdens de Dutch Podcast Awards in de categorie 'Best Brand Story'

  2. CMO Talk, uit onze branche van reclamebureau Energize met interviews over de visie op marketingcommunicatie in het post-digitale tijdperk
  3. De Big Five van BNR, met Roelof Hemmen in gesprek met grote namen uit diverse branches. Waaronder Reclame (in januari 2019 o.a. met Simon Neefjes, Victor Knaap en filosoof Paul Smit) en Communicatie (juni 2019 o.a. met Jan Driessen en Hoogleraar Rick van Baaren)
  4. Building a Better Agency, van het Agency Manangement Institute
  5. Ruud de Wild: 30 Minuten Rauw, nog een podcast die bij de Dutch Podcast Awards in de prijzen viel en ik graag beluister. Met vlijmscherpe vraaggesprekken zoals alleen Ruud de Wild ze kan voeren.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle podcasts over reizen, koken en de TED Talks waar ik graag naar luister...

Als bonus geef ik je nog de interessante luisterlijst die Frankwatching onlangs deelde. Een lijst met 25 podcasts waarmee je helemaal bijgepraat wordt over marketing, social media en persoonlijke ontwikkeling.

Kortom: duik deze zomer niet alleen in dat heerlijke zwembad. Maar ook in alles wat je aan podcasts kunt vinden op Spotify of iTunes en laat je vooral inspireren. Persoonlijk én zakelijk.

Vergeet daarbij niet je favorieten hieronder te delen want ik neem ze graag mee op vakantie! Fijne zomer en veel luisterplezier!

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken