[Trends in market research] Hoe vermijd je een social business-kater?

[Trends in market research] Hoe vermijd je een social business-kater?
  • Online
  • 5 jan 2015 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Steeds meer bedrijven jagen de voordelen van ‘social collaboration’ na, zowel binnen als buiten de muren van hun organisaties. Ze hopen hierdoor makkelijker kennis te verspreiden, kosten te verlagen, innovatiesnelheid en succes te verhogen, risico te delen, efficiëntie te verbeteren en groei te stimuleren. Maar ondanks deze mooie beloften, schat Gartner in dat maar liefst 80 procent van alle initiatieven op dit vlak hopeloos stranden, niet de gewenste resultaten opleveren of zelfs een tegenovergesteld effect hebben. Hieronder tien tips om een social business-kater te vermijden.

1. Deel een duidelijk doel
Al te vaak starten samenwerkingsinitiatieven om de verkeerde, een onduidelijke of helemaal geen reden. Stakeholders die samenwerken zonder goed te weten waar ze naartoe werken, maken al te vaak slechte compromissen om elkaars belangen tegemoet te komen.


2. Relativeer eigen succes
Vreemd genoeg staat ons eigen succes vaak in de weg van impactvolle samenwerking. Nokia domineerde als mobiel telefonie-merk van 1998 tot 2012, maar een gevoel van suprematie werd het merk uiteindelijk te veel.

3. Denk opt-in
Mensen werken alleen maar goed met elkaar samen wanneer ze dat echt willen. Wikipedia verpletterde Microsoft Encarta omdat het kon rekenen op een leger aan intrinsiek gemotiveerde en autonome vrijwilligers.

4. Stimuleer nieuwsgierigheid
Zelfs de beste artificiële algoritmes falen wanneer ze niet ‘geleerd’ hebben om nieuwe opties te verkennen. Zorg er voor dat je de natuurlijke nieuwsgierigheid in mensen prikkelt, dat je hen toelaat om tijd te ‘verkwisten’ en dat je van samenwerking een leuke ervaring maakt.

5. Vergeet technologie
Mensen zijn van nature pro sociale wezens. Verwar social business dus niet met technologie of software, maar denk aan manieren waarop je mensen samen dingen kunt doen beleven. Houd het bij voorkeur klein: volgens Dunbar is 150 het maximale aantal mensen waarmee we diep sociaal contact kunnen ontwikkelen en onderhouden.

6. WIIFM
Definieer een duidelijke ‘What’s In It For Me’, waarbij je de verwachtingen scherp stelt van alle partijen op het vlak van wat ze bereid zijn te investeren en wat ze hiervoor terug willen krijgen. Soms is een eenvoudig ‘dank je’ voldoende.

7. Geloof niet wat mensen je vertellen
Mensen weten vaak niet waarom ze iets doen en kunnen soms zelfs niet verwoorden wat ze hebben gedaan. Overweeg daarom om, naast bevraging, hen te observeren en creatief te betrekken zodat je hun diepere emoties beter leert begrijpen.

8. Cultiveer imitatiegedrag
Mark Earls beschrijft het mooi in zijn boek Herd: ‘Mensen gedragen zich vaak als kopieermachines. Net zoals Jeff Bezos van Amazon in elke vergaderruimte een stoel vrij laat voor de virtuele klant, kun je soortgelijke gewoontes bedenken die zich als een lopend vuurtje doorheen je organisatie kunnen verspreiden?’

9. Creëer diversiteit
Diversiteit is de hoeksteen van elke goede vorm van samenwerking. Het zorgt voor het noodzakelijke tegengewicht voor selectieve perceptie, sterke ego’s en ongegrond optimisme.

10. Vind het juiste ritme
Synchroniseer je samenwerkingsinitiatieven met echte bedrijfsnoden en projecten. Zorg ervoor dat ze het ritme volgen van de organisatie en niet omgekeerd.

Ik ben benieuwd of u nog andere tips kunt toevoegen om een social business-kater te vermijden?

tekst Kristof De Wulf, ceo bij Insites Consulting @kristofdewulf

Dit artikel stond in MarketingTribune 22, 16 december 2014.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken