Vodafone verwarmt daklozen met sms en WhatsApp-dienst
- Online
- 5 jan 2016 @ 10:37
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Innovatie
- 5 jan 2016 @ 10:37
- Redactie Online
Vodafone start in Amsterdam een pilot waarbij hulporganisaties informatie kunnen sturen aan daklozen via sms en WhatsApp. De berichtjes gaan over beschikbare diensten, zoals waar en wanneer daklozen terecht kunnen voor opvang en wat het weer gaat doen, of simpelweg om de daklozen een hart onder de riem te steken. De dienst is een initiatief van de Vodafone Foundation in samenwerking met het Leger des Heils en het Straatpastoraat van de Protestantse Diaconie en heet Straat Troubadour.
In deze pilot zet de Vodafone Foundation mobiele technologie in om een positieve bijdrage te leveren aan de hulpverlening van deze kwetsbare groep. Een primeur, want het is de eerste keer dat een dergelijke pilot start in Amsterdam. Vodafone is verantwoordelijk voor de coördinatie en de techniek om de berichten te verzenden. De inhoudelijke uitvoering ligt bij de Diaconie en het Leger des Heils, als specialisten in het verbeteren van het leven van mensen in knelsituaties. Professionele hulpverleners van de hulporganisaties zullen de sms'jes en app'jes van de Straat Troubadour schrijven en hebben persoonlijk contact met de deelnemers. Aan de zes maanden durende pilot doen 30 daklozen mee. Zij kunnen via Straat Troubadour ook zelf contact opnemen, vragen stellen en tips delen.
Burgemeester Van der Laan, beschermheer van de dak- en thuislozen in Amsterdam, verstuurde het eerste bericht aan de daklozen: Gelukkig Nieuwjaar! Dit is het 1e bericht van Straat Troubadour. Ik hoop dat de berichten u helpen in het dagelijks leven. Hartelijke groet, Eberhard van der Laan
Verhoogde kans op re-integratie
Wanneer mensen korter dan twee jaar dakloos zijn, kunnen ze bij weinig instanties terecht, maar tegelijkertijd is de kans op re-integratie in deze periode het grootst. Dat is de reden waarom de Straat Troubadour zich specifiek richt op deze groep, om zo de belangrijkste informatie direct bij de juiste doelgroep te krijgen en het bereik te verhogen.
Landelijke uitrol
Bij het slagen van de pilot in Amsterdam zal het project, via het Leger des Heils, ook worden uitgerold in de andere grote steden Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Het uiteindelijke doel is om daklozen in heel Nederland helpen te communiceren met lotgenoten en hulpverlenende organisaties.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM beboet maker Fortnite voor... 14-05-2024
- TikTok labelt door AI gemaakte content10-05-2024
- Apple biedt excuses aan voor... 10-05-2024
- Reid Hoffman laat zich door AI-twin... 02-05-2024
- Autoriteit Persoonsgegevens:... 02-05-2024
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing