Nederlandse mediapartijen: nieuw kabinet pak Big Tech aan

Nederlandse mediapartijen: nieuw kabinet pak Big Tech aan
  • Online
  • 12 jul 2021 @ 08:40
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekStrategieMarketing

Alleen door stevige aanpak van de internationale techgiganten is eerlijke concurrentie mogelijk, schrijven Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland aan kabinets-informateur Mariëtte Hamer. Tijd voor een minister van Digitale Zaken?

Vijf grote partijen in de Nederlandse mediasector hebben in een brief aan informateur Mariëtte Hamer aangedrongen op aandacht voor de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven, zogenaamde Big Tech. Dit signaleert Villamedia. 'Nieuw kabinetsbeleid moet internationale techplatformen verplichten aan dezelfde eisen te voldoen zoals die gelden voor Nederlandse mediasector.'

Eerlijke concurrentie
Alleen door dit level playing field is eerlijke concurrentie mogelijk, schrijven Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland aan Hamer. De bedrijven willen onder meer de vrijheid om gezamenlijk reclametechnologie te ontwikkelen, om zo niet van buitenlandse bedrijven afhankelijk te zijn. Nu is dat wettelijk nog lastig. Mondiale spelers hebben veel grotere budgetten voor technologische ontwikkeling, aldus de briefschrijvers.

Minister van Digitale Zaken
Eerder pliette de digitale bureausector in Nederland -los van deze brief- op initiatief van Victor Knaap, ceo van MediaMonks voor een Minister van Digitale Zaken. 'Om van Nederland het meest connected land ter wereld te maken, met een digitale omgeving die net zo resistent is als onze deltawerken, moet de overheid dezelfde cultuuromslag nog maken waar de meeste commerciële bedrijven al doorheen zijn gegaan, door CDO’s te benoemen', aldus Knaap.

Knaap: 'Omarm juist de Big Tech'
Net als de CDO zou de minister van Digitale Zaken zich moeten bezighouden met de overkoepelende strategie van de overheid en hoe technologie daarbij een waardevermeerderende factor kan zijn. Zo kan er innovatie en vernieuwing ontstaan, naast dat er onderhoud moet worden gepleegd. Het is niet meer een intern gerichte rol, waarbij het vooral draait om IT infrastructuur, het draait ook om externe klantgerichte onderwerpen', zegt Knaap op De Ondernemer. Knaap is het oneens met de brief van de Nederlandse mediapartijen want hij is juist niet voor het aanpakken van Big Tech, zo voegt hij nog toe. Knaap pleit naast een Minister van Digitale Zaken voor het omarmen van Big Tech en de mogelijkheden die we samen met hen kunnen creëren. 'Het gaat juist niet om een lokale oplossing, maar in het zo goed mogelijk worden in het maken voor content voor de global tech platformen. Het gaat dus veel meer om een samenwerking dan deze platformen tegen te werken.'

(PvWK, bronnen: VillaMedia, Linkedin, MediaMonks en De Ondernemer, foto: Mikhail Nilov /Pexels)

Lees ook: Kamercommissie voor Digitale Zaken in aantocht

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken