Renault Group opent ultramodern simulatiecentrum

Renault Group opent ultramodern simulatiecentrum
  • Online
  • 10 okt 2023 @ 08:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BrandingInnovatie

Na jaren van ontwikkeling en een investering van 26 miljoen euro heeft Renault Group onlangs een nieuw gebouw geopend in het Technocentre, het centrale knooppunt van de ontwikkelingsafdeling van het bedrijf.

Het kolossale R&D Renault Technocentre bevindt zich in Guyancourt, Frankrijk. Dit gebouw is volgens het automerk helemaal gericht op geavanceerde simulaties die het rijden nabootsen en je in een virtuele wereld meenemen. 'Hier heeft Renault de meeste van zijn simulatietools en deskundigheid samengebracht. Tijdens de opening heeft Renault Roads geintroduceerd, een geheel nieuwe simulatietool die waarschijnlijk de krachtigste in zijn soort ter wereld is.'

Gewijd aan VR
Met de opening van een splinternieuw gebouw van 2.300 vierkante meter, dat exclusief is gewijd aan digitale simulatie, voorziet Renault Group zijn ontwikkelingsafdeling van een krachtige tool om nog robuustere ontwerpen te maken en het ontwikkelingsproces van voertuigen van de verschillende merken in de groep te versnellen.

De nauwkeurigheid van de simulaties is volgens het automerk zo hoog dat het ook de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen aanzienlijk verlaagt, vooral door de noodzaak van fysieke prototypes te verminderen. Dankzij de integratie van een digitale kopie, de digital twin, speelt simulatie niet alleen een rol tijdens de ontwikkelingsfase van een voertuig, maar gedurende de hele levensduur ervan. Daardoor is het mogelijk om updates en nieuwe functies veilig te ontwikkelen en te testen, zonder dat een fysieke auto nodig is.

Pionieren met simulatie

Renault Group, ook de maker van de zgn. 'ScaneR-simulatiesoftware', noemt zich 'al meer dan 25 jaar een van de pioniers op het gebied van digitale simulatie voor het virtueel testen van voertuigprestaties, het definiëren van Human Machine Interfaces (HMI’s) en hun ergonomie, het goedkeuren van veiligheidsfuncties en het bestuderen van het gedrag en de feedback van de bestuurder.' Dit alles gebeurt met behulp van geavanceerde technologieën, zoals virtual reality, waardoor ingenieurs in een virtueel voertuig kunnen stappen zonder daadwerkelijk in een auto te hoeven zitten.

Om bijvoorbeeld te controleren hoe goed de verlichting van onze toekomstige auto’s werkt, hoeven ingenieurs niet meer ’s nachts de weg op. Simulatoren kunnen nu de omgeving en hoe de koplampen de weg verlichten zeer realistisch nabootsen.

Renault Group heeft 'unieke expertise' opgebouwd en heeft veel realistische digitale simulatoren ontwikkeld. Deze simulatoren zijn met de vooruitgang van technologie steeds geavanceerder geworden en kunnen nu steeds meer factoren meenemen, zoals andere auto’s op de weg, de toestand van de weg, het weer, reflecties, enzovoort. Ze kunnen zelfs simuleren hoe het is om in een auto te zitten, inclusief hoe een bestuurder zich voelt (zoals vermoeidheid en stress).

'Roads'-simulatie
Renault Group neemt naar eigen zeggen opnieuw het voortouw op het gebied van simulatie, door samen met AV Simulation een uitzonderlijke simulator te ontwikkelen, Roads (voluit Renault Operational Advanced Driving Simulator, red.).

Gilles le Borgne, EVP Engineering Renault Group vertelt MarketingTribune: 'De opening van ons innovatiecentrum, dat gewijd is aan immersieve simulatie en onze gloednieuwe tool, eerdergenoemde Roads, zijn belangrijke stappen voorwaarts in de digitale transformatie van Renault Group. In een wereld waarin voertuigen steeds complexer worden, is de beheersing van immersieve simulatie een belangrijke troef om onze ingenieurs in staat te stellen nog efficiëntere voertuigen te creëren, vooral met de Software Defined Vehicle in het vooruitzicht.' 

Roads is geplaatst in een aparte ruimte van bijna 1.400 vierkante meter en heeft een hoogte van 12 meter. De koepel is groot genoeg om een compleet voertuig te herbergen en biedt een meeslepende ervaring van 360 graden waarin echte en digitale elementen naadloos samenkomen.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken