Knikken als corebusiness

Knikken als corebusiness
  • Online
  • 23 jan 2017 @ 12:05
  • Link
  • Karin van Geelen
    Karin van Geelen

    CEO
    Yellow Communications B.V.
  • CommunicatiePR

Wat is het toch heerlijk als iemand het volledig met je eens is. Instemmend knikt als je iets beweert, lacht als je iets grappigs vertelt en elke stelling, hoe aanvechtbaar ook, bevestigt: “Dat wilde ik ook net zeggen!” Een beetje zoals zo’n knikkende hoedenplankhond. Die volgt je overal, waar je ook naartoe rijdt. En ga je links, dan knikt-ie braaf ja, ga je rechts, dan knikt-ie net zo hard. Enige nadeel is misschien dat je zelf geen stap verder komt. Behalve voor het strelen van je eigen ego heeft zo iemand namelijk weinig nut. Des te opvallender dat er in PR en communicatie zoveel adviseurs en professionals zijn die van knikken hun corebusiness hebben gemaakt.

Hoe kom je erachter of een PR- en communicatiebureau toegevoegde waarde heeft voor jouw organisatie? Er zijn accentverschillen in specialisatie en branches, maar in producten en diensten zijn de meeste bureaus vergelijkbaar. Het echte verschil wordt gemaakt door de mensen van het bureau. Hebben die de expertise, de creativiteit, het netwerk en de kritische houding om een partner te zijn die jouw organisatie echt verder helpt?

Liever een dure echoput?
De belangrijkste vraag is: wil je dat als opdrachtgever? Wil je wel uitgedaagd, geïnspireerd en geprikkeld worden? Durf je te vertrouwen op de kennis en ervaring van de ander? Of ben je vooral op zoek naar iemand die jouw plannen en ideeën overneemt en uitvoert? Die zonder blikken of blozen onrealistische KPI’s als doelstelling noteert? En vind je het prima dat je na het eerste gesprek de directeur of senior nooit meer ziet omdat de junior zo’n toegewijde uitvoerder is? Dat mag natuurlijk. Als je je prettig voelt in een samenwerking met een knikkende hoedenplankhond, be my guest. Of liever, be a guest van dat andere bureau.

Diezelfde vraag zou ik ook aan collega’s willen stellen. Wil je vooral een uitvoerder zijn of toch liever een professional die op basis van vakmanschap en competenties iets in beweging brengt bij klanten? Die samen met de klant investeert in groei. Die de ware doelstellingen blootlegt en in dialoog met de klant ontdekt hoe je die op de beste manier kunt realiseren en overtreffen. Ben je een ‘u vraagt, wij draaien’-bureau of ben je ‘bold enough to do the right thing’?

Moed
Een waardevolle samenwerking met een bureau vraagt wat mij betreft aan twee kanten om lef en authenticiteit. Bewust van de eigen kracht en competenties, geïnteresseerd in elkaar, moedig genoeg om vaste denkbeelden los te laten vanwege de expertise van de ander en met oog voor de bredere context. Dat is de basis voor een samenwerking waarmee je verder komt. 

Karin van Geelen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken