Rakuten nieuwe hoofdsponsor FC Barcelona

Rakuten nieuwe hoofdsponsor FC Barcelona
  • Sponsoring
  • 16 nov 2016 @ 17:54
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkE-commerceSponsoringVoetbal

Rakuten wordt hoofdsponsor van FC Barcelona. Vanaf het volgende seizoen prijkt de naam van het Japanse e-commerce-concern op de borst van Lionel Messi, ter vervanging van Qatar Airways. Opmerkelijk detail: Rakuten trok eerder dit jaar nog de stekker uit zijn Spaanse marktplaats.

FC Barcelona heeft het nieuws over zijn nieuwe shirtsponsor vanmiddag naar buiten gebracht. De overeenkomst loopt voor vier jaar, tegen 55 miljoen euro (ex prestatiebonussen) per seizoen. Dat is ruim de helft meer dan Qatar Airways nu betaalt.

Rakuten is een grote Japanse onderneming met een focus op e-commerce, financiële dienstverlening en digitale content. In eigen land vervult Rakuten een dominante rol in de online retail; het is de e-commerce marktleider in Japan en heel veel andere bedrijven gebruiken de marktplaats om hun waar aan de man te brengen.

Groei in Europa 

Rakuten investeerde een aantal jaren geleden flink in Europa. Om ook hier een belangrijke e-commerce-positie in te nemen werden local heroes als PriceMinister, Tradoria en Play.com ingelijfd. Dit voorjaar maakte de onderneming echter bekend zijn marktplaatsen in Spanje en Groot-Brittannië tesluiten, om zich te concentreren op Duitsland en Frankrijk. Het is niet waarschijnlijk dat Rakuten nog een zwaar stempel op de Nederlandse markt zal willen drukken.

In de verklaring over de shirtsponsoring staat dat Rakuten’s technologische kracht de leden en fans van FC Barcelona ten goede zal komen. Behalve op e-commerce wordt gewezen op drones, kunstmatige intelligentie (AI) enmessaging; Bel- en chatapplicatie Viber wordt het ‘officiële communicatiekanaal’ van de voetbalvereniging.

De Catalaanse grootmacht speelde tot 2006 zonder sponsor op de borst, toen verscheen Unicef daarop. De organisatie betaalde de voetbalclub niet, integendeel; FC Barcelona maakte zelf een bedrag van 1,5 miljoen euro per jaar over naar het goede doel. Dat veranderde in 2011, toen commerciële shirtsponsoring zijn intrede deed bij de club.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken