Martijn Smelt van TP Vision: 'Ambilight TV moet Champions League-status krijgen'

Martijn Smelt van TP Vision: 'Ambilight TV moet Champions League-status krijgen'
  • Sponsoring
  • 22 sep 2023 @ 07:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • VoetbalSportInterviewRetailMarketing

TP Vision is sinds kort - en voor minimaal drie jaar - de nieuwe partner van voetclub FC Barcelona. Het bedrijf dat Philips TV & Sound- en AOC Sound-producten verkoopt, wil dit podium gaan inzetten om vooral Ambilight TV internationaal te promoten. In gesprek met CMO van TP Vision Martijn Smelt, over deze opmerkelijke stap: ‘Via FC Barcelona gaan we 400 miljoen potentiële klanten bereiken.’

Als één van de drie hoofdpartners - naast Spotify en Nike - prijkt Ambilight TV sinds 28 mei 2023 op de mouw van het voetbalshirt van het eerste mannenelftal van deze illustere voetbalclub. TP Vision zal als hoofdpartner bovendien een belangrijke rol spelen als tv- en displayprovider voor de audiovisuele infrastructuur van het vernieuwde Spotify Camp Nou. De overeenkomst met FC Barcelona verleent TP Vision ook associatierechten met de eerste mannelijke en vrouwelijke voetbalteams en met de andere professionele sportteams, zoals basketbal, van de club. De samenwerking tussen TP Vision en FC Barcelona is volgens Smelt ‘een bewuste stap binnen de strategie van beide organisaties om proactief partners te vinden die een vergelijkbare filosofie en waarden delen.’ Het bereiken van een grotere naamsbekendheid van de specifieke technologie Ambilight is een belangrijke pijler in de marketingstrategie voor de komende jaren.

Heritage Philips
TP Vision heeft in de marketing heel lang de focus gehad op de heritage van Philips, een aspect dat blijvend zal worden gekoesterd, maar volgens Smelt is nu het moment om de naamsbekendheid van Ambilight TV sterk te verhogen. ‘Die is namelijk nog te laag, terwijl dit ons paradepaardje is. Met dit partnership krijgen we onder andere via social en CRM toegang tot een publiek van 400 miljoen mensen dat uiteindelijk graag meer wil dan zomaar een tv, net als FC Barcelona meer is dan zomaar een club. De merkwaarde van deze club is enorm en daar liften wij op mee. We zijn straks heel breed zichtbaar: van mouwsponsoring en stadionboarding tot website en alle andere communicatie vanuit FC Barcelona.’
Volgens Smelt is het partnership met de Spaanse voetbalgigant een logische vervolgstap in de ontwikkeling van TP Vision. ‘In de afgelopen twaalf jaar zijn we druk bezig geweest om Philips als technologisch oermerk weer hoog in de markt te krijgen. Technologie was in die tijd een belangrijke drijfveer en daarin is veel geïnvesteerd, onder meer met de P5-chip. Met Ambilight TV hebben we een zeer onderscheidend merk te pakken dat we nu een internationaal podium gaan geven.’

Retail vs. partnerships
De verschuiving naar succesvolle partnerships is volgens Smelt ook vanuit consumentenperspectief een weloverwogen strategie. ‘We hebben in het verleden heel veel ingezet om mensen naar de fysieke winkel te krijgen. Min of meer noodgedwongen, want je wil nu eenmaal een prominente plek in retail. Met dit partnership wil ik als marketeer meer nadruk geven aan een pull-strategie. Mensen moeten ons gaan kennen en als vanzelf aan Ambilight TV gaan denken als serieuze overweging bij de aankoop van een nieuwe televisie. We richten ons dan vooral op de wat jongere doelgroep vanaf 25+. Het is geen geheim dat de jeugd vooral tv kijkt op hun smartphone of iPad en niet op een fysiek televisietoestel.’
Bovendien moet de rol van retail volgens Smelt ook anders worden ingericht. ‘De verkoop van televisies, het verhaal erachter, moet simpeler. Ik vraag me af of je nog zoveel soorten en typen televisies in een winkel moet houden. Veel mensen weten vaak al welke soort tv ze zoeken, hoe duur die moet zijn en welke afmetingen die moet hebben. Onze positionering van Ambilight TV moet het keuzeproces dan ook gaan vergemakkelijken.’
Het partnership, waarover Smelt geen concrete investeringsbedragen wil noemen, is een grote stap voor het concern met hoge, maar ook onzekere verwachtingen. Sponsoring en partnerships zijn geen absolute garantie voor marketingdoelstellingen. Smelt: ‘Net als voor Spotify en Nike is het voor ons een reuzenstap en we hebben hetzelfde gevoel: een partnership is heel iets anders dan een sponsordeal die vaak vrijblijvender is. Ik merk aan alle partijen dat er een groot enthousiasme is om ons ook daadwerkelijk als merk verder te helpen, om ons bekender en groter te maken. Natuurlijk zijn er targets gesteld en we zullen moeten afwachten of de resultaten aansluiten op onze verwachtingen, maar FC Barcelona is larger than life. Dit is een merk dat marketing grenzeloos maakt.’

Sportieve alliantie
Het sportieve partnership met FC Barcelona past volgens Smelt naadloos in de andere samenwerkingen die TP Vision inmiddels is aangegaan zoals met wielerploeg Team Jumbo-Visma en het internationale hardloopevent Wings for Life World Run. Dat Jumbo stopt met de sponsoring van de wielerploeg kan volgens Smelt ook nieuwe kansen geven, bijvoorbeeld als een internationaal merk instapt om het stokje over te nemen. ‘TP Vision is ook internationaal, dus het zou voor ons niet verkeerd hoeven uitpakken, integendeel.’
Smelt stipt in dit kader nog even de internationale Red Dot Awards aan die TP Vision jaarlijks ten deel vallen. ‘We staan gelukkig elk jaar weer in het rijtje en het is een bewijs dat we met ons design iets goed doen. Het is een van de pilaren van ons succes en de Red Dot is en blijft een geweldige erkenning.’
TP Vision gaat tot slot zijn expertise op het gebied van productontwerp en geluidskwaliteit gebruiken om het jongerenmerk AOC in 2023 in de audiocategorie te introduceren, met producten die speciaal zijn ontworpen om een jonger publiek aan te spreken. Smelt: ‘AOC is al 60 jaar een bestaand product binnen ons portfolio, maar bestond lange tijd alleen uit monitoren die vooral in Latijns-Amerika werden verkocht. Er is nu een sound-product bijgekomen dat we stapsgewijs in Europa bij een jongere doelgroep en via andere kanalen gaan promoten en verkopen. Ook daarin gaat het partnership met FC Barcelona een belangrijke rol spelen.’

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 11-12, 2023.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken