Eredivisie start 6 februari met eSports-competitie

Eredivisie start 6 februari met eSports-competitie
  • Sponsoring
  • 2 feb 2017 @ 13:13
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Online advertisingEvenementActivatieVoetbal

Het is zo ver. Na veel voorbereidende beschietingen start Erevisie NV op maandag 6 februari met de E-Divisie, ofwel de Eredivisie voor FIFA17-eSporters. Elke Eredivisieclub heeft een eSporter geselecteerd en daarmee is de line-up compleet. Nu is ook de competitie-opzet bekendgemaakt. Een interessante nieuwe spin-off voor sponsors?

De competitie-opzet van de E-Divisie is gelijk aan de Eredivisie, waarbij de wedstrijden integraal te volgen zijn via YouTube, Twitch en FOX Sports. Daarnaast zijn de samenvattingen en analyses vanaf 6 februari te bekijken in het nieuwe (e)sportprogramma 'Studio E-Divisie'.

De E-Divisie is een initiatief van de Eredivisie CV en wordt georganiseerd in samenwerking met alle achttien Eredivisieclubs, EA SPORTS™ en Endemol Shine Nederland. De afgelopen weken hebben de Eredivisieclubs één eSporter geselecteerd die de club gaat vertegenwoordigen in de E-Divisie. Er staat een sterke line-up met meerdere voormalig kampioenen en huidige wereldtoppers.

Speelschema is gelijk aan 'fysieke' Eredivisie

In zeventien speelrondes maken de eSporters van de Eredivisieclubs uit wie het beste is in FIFA17 Ultimate Team. De clubs spelen allen één keer tegen elkaar, waarbij afwisselend op de PlayStation 4 en op de XBOX One wordt gespeeld. De eSporters moeten zich op beide consoles gaan bewijzen voor hun club.

Het wedstrijdschema van de E-Divisie is gelijk aan de (tweede competitiehelft van) de Eredivisie. De eSporters van de Eredivisieclubs ontmoeten hun tegenstander slechts enkele dagen voordat de voetballers elkaar op het veld tegenkomen. Aangezien de Eredivisie vanaf 6 februari al vier speelrondes verder is, wordt er in de eerste week een inhaalslag gemaakt. Vier dagen lang zijn de inhaalwedstrijden vanaf 14.00 uur op zowel YouTube als gameplatform Twitch te volgen.

Vanaf 10 februari loopt de E-Divisie helemaal parallel met het reguliere Eredivisie-programma, waarbij van woensdag tot en met vrijdag elke dag drie wedstrijden te zien zijn. Daarnaast zijn de wedstrijden ook wekelijks op televisie te volgen: elke vrijdagmiddag zendt FOX Sports een volledige speelronde van de E-Divisie uit.

Studio E-Divisie

Alle voetballers zijn in de E-Divisie toegestaan: van Cristiano Ronaldo tot Vincent Janssen

Studio E-Divisie is het nieuwe sportprogramma voor game- en sportliefhebbers waarin samenvattingen en analyses van de E-Divisie te bekijken zijn. Studio E-Divisie is elke vrijdagmiddag om 16.00 uur te volgen op YouTube, Twitch en de website en app van NU.nl en NUsport.

In Studio E-Divisie gaan onder andere YouTubers Koen Weijland, Bas van Velzen (VVBasVV), Matthyas het Lam (FIFAlosophy) en Raoul de Graaf (FC Roelie) de wedstrijden in de E-Divisie verslaan en analyseren. Van Velzen is op YouTube wereldberoemd geworden als 'vrijetrappenkoning', terwijl de anderen met name binnen de FIFA-scene bekend zijn geworden. Samen hebben de vier shoutcasters meer dan 800.000 volgers op YouTube.

Ultimate Team

De eSporters spelen binnen de E-Divisie met een eigen team in de FIFA 17-spelmodus 'Ultimate Team'. In Ultimate Team is het mogelijk om zelf een selectie samen te stellen, door spelers te (ver)kopen en online wedstrijden te winnen.

De eSporters die veel punten in Ultimate Team hebben verzameld, komen sneller in aanmerking om hoog gewaardeerde voetballers in hun team op te nemen. Alle beschikbare voetballers zijn in de E-Divisie toegestaan: van Cristiano Ronaldo tot Vincent Janssen.

Lees ook: column Kevin Loos over eSports (en E-Divisie)




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken