Keynote Sponsorcongres Van Keimpema (Fries museum): actief verbinding zoeken met het bedrijfsleven

Keynote Sponsorcongres Van Keimpema (Fries museum): actief verbinding zoeken met het bedrijfsleven
  • Sponsoring
  • 14 sep 2017 @ 10:58
  • 9761 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Sponsorcongres

Het Fries Museum vestigde in 2016 een bezoekersrecord met de toptentoonstelling Alma-Tadema. In het kader van Leeuwarden-Fryslận Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 organiseert het Fries Museum nog twee blockbusters: Mata Hari en M.C. Escher. Liesbeth van Keimpema is binnen het museum mede verantwoordelijk voor het ontwikkelen van cultureel ondernemerschap. Zij spreekt op 26 september op het jaarlijkse Sponsorcongres.

Actief verbinding zoeken met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen is een speerpunt in het beleid van het Fries Museum. Het invullen van de (maatschappelijke) behoefte van de potentiële partner van het museum is daarbij leidend. In 2017 werd een belangrijke stap gezet met de samenwerking met Aegon.

Waaruit blijkt dat jullie missie als museum purpose gedreven is?

‘De collectie van het Fries Museum is van de samenleving. Deze wordt bestudeerd, bewaard en getoond. Wij bieden topkwaliteit in Friesland met een lage drempel en combineren (inter)nationale aandacht met lokale betrokkenheid. Dat doen wij door middel en met behulp van diverse samenwerkingen, partnerships, activiteiten en participatie.’

Hoe moeilijk is het om sponsors/partners te vinden voor het museum en waarom?

‘Het Fries Museum is met de opening van het nieuwe museum in 2013 gericht gaan werken aan partnerships op verschillende niveaus: particulier, zakelijk en maatschappelijk. Een proces van de lange adem waarbij je moet investeren in relaties. Het is zoeken naar een match op gemeenschappelijke waarde waarbij het museum en de partner elkaar versterken. Het vinden van een meerjarige partner is een langdurig traject. Projectsponsoring komt vrijwel niet voor, omdat partners niet voor slechts een beperkte periode aan een instelling verbonden willen zijn. De focus ligt dan ook op beperkte uitbreiding van meerjarige partners (maximaal 3) en gestage uitbreiding van vrienden.’

Wat zie jij als de grootste uitdaging als het gaat om marketing van het Fries Museum?

‘De grootste uitdaging voor het museum is het behouden van een eigen karakter, maar tegelijk het versterken van een nationale uitstraling. Dat vertaalt zich vooral in de programmering: hoe zorgen we dat een tentoonstellingsonderwerp geworteld is in Friesland, maar tegelijk aantrekkelijk is voor Brabanders. Een David Bowie tentoonstelling past niet in dit beleid, maar we hebben ook niet zoveel onderwerpen als Alma-Tadema in Friesland. Hoe continueren we ons succes en breiden we dit uit? Qua marktbewerking is budget natuurlijk altijd een kwestie, de kosten gaan voor de baten uit en het kost meer om een bezoeker naar Leeuwarden te krijgen dan naar Rotterdam. Veel cultuurliefhebbers zitten nog in de Randstad.’

Wat is in het kort jouw verhaal op 26 september en waarom zouden mensen moeten komen?

‘De presentatie vertelt het verhaal van het Fries Museum en onze doelstelling om Friesland te verbinden met de rest van de wereld en onze rol in de samenleving. Hierbij draait het om authenticiteit, identiteit en betrokkenheid en hoe het museum dat vertaalt in het aangaan van een partnership zoals in 2017 met Aegon, de eerste corporate partner van het Fries Museum.’

Voor kaarten Sponsorcongres op 26 september klik hier

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken