Opel presenteert onderzoek onder fans naar Feyenoord-DNA

Opel presenteert onderzoek onder fans naar Feyenoord-DNA
  • Sponsoring
  • 12 apr 2018 @ 16:44
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • FanOnderzoekVoetbal

Het onderzoek naar het 'Feyenoord-DNA' is gepresenteerd. De Rotterdamse club is de eerste voetbalclub ter wereld waarbij DNA-onderzoek is gedaan onder de eigen supporters. Dit gebeurde op initiatief van sponsor Opel.

Zit de liefde voor Feyenoord in het bloed van de supporters? Bestaat er een zogeheten 'Feyenoord-gen'? Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek wijst uit: Feyenoord zit niet in je DNA, maar opvoeding, omgeving en vrienden zorgen ervoor dat iemand Feyenoord-supporter wordt.

Het DNA-onderzoek werd gedaan onder 168 respondenten die zijn geselecteerd uit meer dan 5.000 supporters die bereid waren wangslijm af te staan voor DNA–onderzoek, dat door onderzoeksbureau Omnigen werd verricht. Biowetenschapper Berry Kriesels van Omnigen heeft geen bewijs kunnen vinden voor de veronderstelling dat Feyenoord in je DNA kan zitten. Iets waar menig supporter in geloofde.

Toch is er volgens Omnigen wel een wetenschappelijke uitleg voor de hartgrondige liefde voor Feyenoord, vervat in de term Nature versus Nurture. Deze uitleg onderschrijft dat de liefde voor Feyenoord met de paplepel wordt ingegoten. Het zijn ouders, omgeving en vrienden die er in de opvoeding voor zorgen dat de liefde voor Feyenoord wordt ontwikkeld.

SportfilmFestival

DNA of niet, er is een speciale reportage gemaakt van dit unieke onderzoek: Het Feyenoord-DNA. Feyenoord-supporter Sander de Kramer begeleidde het onderzoek en brengt het op een prachtige manier in beeld. Het verloop ervan en verhalen van ras-Feyenoorders zoals Jan Boskamp en Joop van Daele komen aan bod.

Sander de Kramer ging ook op bezoek bij onbekende Feyenoorders en is onder de indruk van de intensiteit van het Feyenoord-gevoel. 'Feyenoord voelt als een familie, zo sterk is de verbondenheid. Verder is het opvallend dat ook De Kuip een versterkend, magisch effect heeft op dat gevoel. Twee supporters uit Delfzijl die meededen aan het onderzoek, krijgen al 20 jaar lang vlinders in hun buik van het idee dat ze weer naar dat stadion mogen.'

De film gaat woensdagavond in première tijdens de openingsavond van het SportfilmFestival in Rotterdam (SFFR). De film staat inmiddels ook op YouTube. 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken