Vernieuwd ziekenhuis Zeeland mogelijk door crowdfunding

Vernieuwd ziekenhuis Zeeland mogelijk door crowdfunding
  • Algemeen
  • 20 mei 2015 @ 10:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZiekenhuisZakelijkInnovatie

Zeeland krijgt de primeur van het eerste Nederlandse ziekenhuis dat wordt gerealiseerd met crowdfunding. Dat wordt mogelijk dankzij een initiatief van betrokken Zeeuwen en het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). Het ADRZ was al langere tijd op zoek naar een geschikte locatie voor de realisatie van een volledig vernieuwd ziekenhuis en een passende financieringsvorm. Beide zijn nu gevonden. De crowdfundingactie is nodig omdat de banken niet meer staan te trappelen om te investeren in vastgoed, ook niet als het een ziekenhuis is.

Het vernieuwde ziekenhuis komt op de huidige locatie van het ADRZ Vlissingen. De financiering wordt deels met crowdfunding gefinancierd door Zeeland Investments Beheer (ZIB). De crowdfundingactie komt, net als de andere activiteiten van ZIB, onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB).
In totaal is er voor de realisatie van het ziekenhuis circa 20 miljoen euro nodig. De verwachting is dat minimaal de helft van dit bedrag bijeen wordt gebracht door middel van de crowdfundingactie. Een beperkt deel zal bancair worden gefinancierd, welk deel precies is nog niet bekend. Deelnemers van de crowdfundingactie kunnen participeren vanaf een bedrag van 2500 euro tot een maximum van 40.000 euro. Ze verstrekken de lening voor de periode van maximaal zeventien jaar die in diezelfde periode jaarlijks deels wordt terugbetaald. De deelnemers ontvangen een netto rente van vijf procent per jaar.

Vertrouwen en transparantie
ZIB verwacht dat er voldoende investeerders uit de provincie, maar ook van daarbuiten, interesse zullen hebben om aan de crowdfundingactie deel te nemen en daarmee de totale vernieuwing van Ziekenhuis Zeeland te realiseren. 'Om een grote groep van particuliere investeerders te mobiliseren is het noodzakelijk voor de initiatiefnemers om vertrouwen en transparantie te kunnen presenteren. ZIB kan dat maximaal bieden,' aldus mede-initiatiefnemer Henk van Koeveringe.



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken