Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht

Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht
  • Algemeen
  • 8 aug 2023 @ 10:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Het Anne Frank Huis voert dit jaar de lijst aan van ‘Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie’, blijkt uit het ‘Vrije Tijd Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De oorlog in Oekraïne lijkt een belangrijke oorzaak te zijn, aldus Beerda. Opvallend is dat alleen onder jongvolwassenen de interesse in het Anne Frank Huis daalt.

Sinds de start van het onderzoek in 2006 zijn 180.000 mensen ondervraagd naar de merkkracht en reputatie van vrijetijdsorganisaties. De Efteling stak jarenlang met kop en schouders boven de rest uit, maar dit jaar heeft het Anne Frank Huis de meeste merkkracht, blijkt uit het onderzoek. Mensen noemen het museum vooral uniek en leerzaam. Beerda: ‘De start van de oorlog in Oekraïne lijkt daarin een belangrijke oorzaak te zijn. Sindsdien is de interesse enorm toegenomen in organisaties die verbonden zijn aan de Tweede Wereldoorlog.’

Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie

1.      Anne Frank Huis

2.      Efteling

3.      Rijksmuseum Amsterdam

4.      Elfstedentocht

5.      Olympische Spelen

Beerda: ‘De resultaten laten een duidelijke trendbreuk zien sinds de start van de Oekraïne-oorlog. Nederlanders lijken veel bewuster van het oorlogsverleden en de kwetsbaarheid van ons land. Vrijheid is opeens geen vanzelfsprekendheid meer en dat doet de interesse enorm toenemen in organisaties die zich op dit thema richten. Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het Nationaal Militair Museum hebben sindsdien een nationale uitstraling ontwikkeld en worden direct gezien als de meest informatieve vrijetijdsorganisaties van Nederland.’

Vrijetijdsorganisaties met beste informatievoorziening

1.      Herinneringscentrum Kamp Westerbork

2.      Nationaal Militair Museum

3.      Anne Frank Huis

4.      Oorlogsmuseum Overloon

5.      Rijksmuseum Amsterdam

Alleen onder jongvolwassenen daalt interesse in Anne Frank Huis

Beerda: ‘Een bijna tegendraadse onderzoeksuitkomst is de dalende interesse van de 18- tot 30-jarigen in het Anne Frank Huis. Hoewel deze bevolkingsgroep veel respect heeft voor het museum, daalt de neiging om het museum te bezoeken. Voor deze nieuwe generatie volwassenen is een speciaal educatieprogramma nodig. Ze hebben nu steeds minder het idee dat er iets te leren valt tijdens een bezoek aan het Anne Frank Huis. Wat verder opvalt in de onderzoeksresultaten is dat volwassenen een bezoek aan het Anne Frank Huis niet erg geschikt vinden voor kinderen. Kennelijk wordt het onderwerp als te confronterend ervaren.’

Onderzoek onder 180.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn 180.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken