Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin geslaagd om een merk te bouwen, vooral door het maken van steengoede content'

Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin geslaagd om een merk te bouwen, vooral door het maken van steengoede content'
  • Algemeen
  • 7 mrt 2024 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SportInterviewMarketing

Marketeer en marathonloper in hart in nieren Imo Muller is eigenaar van sportmarketingbureau 165 Beats. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Als humor precies uitlegt wat je aan een merk of product hebt, dan komt de boodschap goed over.’

CV
Na of eigenlijk tijdens mijn studie begonnen bij TBWA. Daar werkte ik voor veel verschillende - internationale - merken. Daarna was ik in verschillende marketingfuncties bij Heinz actief, Europees voor het merk Heinz, maar daarvoor ook voor een aantal oer-Hollandse lokale merken zoals De Ruijter (mijn favoriet!), Karvan Cevitam en Honig. Vervolgens kwam ik in de sportmedia terecht en was ik verantwoordelijk voor Runner’s World, Bicycling, Men’s Health en Women’s Health. Nu hebben we ons eigen sportmarketingbureau 165 Beats en probeer ik mijn ervaring vanuit merken, bureau en media samen te laten komen. Met een klein groepje ervaren marketeers - en sportliefhebbers - doen we van alles in de sport. We bedenken campagnes, activaties en events, geven ons eigen mediakanaal en podcast uit, verzorgen het management voor een aantal olympische atleten en we organiseren een aantal eigen evenementen, met en voor merken. Het mooiste is als zoveel mogelijk van onze activiteiten in projecten samenkomen. We zijn er voor merken in de sport of die in de sport actief willen zijn.

SPORTZOMER
Het wordt een drukke zomer, want van het EK Voetbal, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen wil ik niets missen. Het meeste kijk ik op tv, maar ik ben ook een week in Parijs. Een aantal van onze atleten is gekwalificeerd voor Parijs - of gaan dat nog doen - en zelf organiseren we vlak na de Olympische Spelen voor de tweede keer de BIG10, de snelste 10 kilometer van Nederland, voor alle 2.500 lopers die hun persoonlijke record willen verbeteren, of dat nou onder de 28 minuten is of binnen het uur, voor iedereen maken we de omstandigheden ideaal. Dit doen we samen met Nike, All4running en Indie Runner.

MARKETINGMARATHON
Bij een marathon is het de kunst dat je jouw tempo zo kiest zodat je het precies 42,195 meter volhoudt. Heb je teveel over, dan had je harder gekund, ben je vijf kilometer voor het einde al door je krachten heen, dan ben je te snel gestart. Dit proberen we bij 165 Beats ook toe te passen. 165 hartslagen per minuut is voor veel duursporters ongeveer de ideale hartslag om het heel lang vol te houden. Als je dat vertaalt naar marketing, geloof ik niet alleen in een eenmalige grote impact aan het begin, maar ook in een goed plan voor de lange termijn. Een heleboel kleine stapjes die opbouwen naar iets groots. Kilometer voor kilometer goed opgebouwd naar de finish dus. Marketing for the long run.

BOODSCHAPPENKARRETJE
Arla, Pijnenburg en Chiquita

HUMOR
Ik ben een groot fan van humor. Als humor precies uitlegt wat je aan een merk of product hebt, dan komt de boodschap goed over. Denk aan de reclames van Centraal Beheer vroeger. Verder vind ik kerstcommercials meestal verschrikkelijk, hoewel die van de Duitse supermarkt Edeka van een aantal jaar geleden me wel kippenvel bezorgde.



Van een goede pay-off, zoals bijvoorbeeld van Bever Sport een paar jaar geleden Niemand is een binnenmens, word ik ook enthousiast.

ERGERNIS
Nagesynchroniseerde commercials over een wasmiddel.

FRUSTRATIE
Ik geloof tot op zekere hoogte in de kracht van herhaling. Ik kijk niet veel tv meer, maar als ik een paar avonden achter elkaar kijk, dan kan ik de commercials wel dromen.

LOVEBRAND
PSV, maar ik vind dat heel veel voetbalclubs erin zijn geslaagd om een merk te bouwen. Dit doen ze vooral door het maken van steengoede content. Sport is daar uitermate geschikt voor en de rol van social heeft voor een enorme kwaliteitsimpuls gezorgd. Ik denk dat veel clubs erin zijn geslaagd om door hun goede (video)content de band met hun fans te vergroten.

MEDIACONSUMPTIE
Televisie voor live wedstrijden, podcasts voor onderweg, magazines voor op de bank en verder (teveel) social media.

GUILTY PLEASURE
Rijstepap met vlokken.

OVER 10 JAAR…
Ik ben heel erg gelukkig met hoe het nu gaat. Qua werk doe ik eigenlijk alleen maar dingen waar ik zelf achter sta en energie van krijg. Met of voor mooie merken en met mensen met hetzelfde DNA. Afspraken doe ik veel hardlopend of op de racefiets. Daarnaast zie ik veel mooie sportevenementen of doe er zelf aan mee. En niet onbelangrijk, ik ben erg flexibel en kan mijn tijd zo indelen dat ik ook als trainer van mijn zoontje op de atletiekbaan of het voetbalveld sta.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Anne-Lynke Kikstra van Milka

Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken