Het belang van een goed logo en dito huisstijl
- Algemeen
- 10 dec 2014 @ 10:15
- Link
-
Jeanne Melchels
grafisch ontwerper & illustrator
Jeanne | ontwerp & illustratie - KwaliteitVisual id
- 10 dec 2014 @ 10:15
- Jeanne Melchels
Ieder merk of bedrijf heeft een identiteit die terugkomt in de wijze waarop een merk of bedrijf naar buiten treedt. Dit gebeurt op drie manieren die, als het goed is, bij elkaar passen en elkaar versterken. De corporate identity blijkt uit:
1. communicatie
Wat beloof je? Op wie richt je bedrijf zich en met welke tone of voice? Via welke media en middelen?
2. gedrag
Hoe neem je de telefoon op? Hoe ga je om met klachten? Loopt iedereen in maatpak?
3. huisstijl
De huisstijl is de visuele presentatie van een merk of bedrijf, met het logo als kern. Daarnaast bestaat de huisstijl uit consistent toegepaste kleuren, typografie (lettertypen), vormelementen, stijl en soort foto’s of ander beeldmateriaal op alle mogelijke off- en online communicatiemiddelen.
Gemiste kans
Omdat wij als mens heel visueel zijn ingesteld, vormt de huisstijl een cruciaal onderdeel van de corporate identity. De huisstijl is vaak de eerste manier waarop iemand kennis maakt met je merk of bedrijf. We bekijken vaak eerst een website of folder vóór we contact opnemen met een bedrijf of overgaan tot aankoop van een product. Als de look van die website of folder ons niet overtuigt, lezen we niet eens meer wat er staat, maar klikken we snel door en beland de folder bij het oud papier. Een gemiste kans.
In één oogopslag
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeld communiceert non-verbaal (bijna instinctief) en dus véél sneller dan een goed verhaal. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Design kan een merk maken, maar ook breken. Alle redenen dus om te zorgen voor een dijk van een huisstijl. Een goed logo- en huisstijldesign vertelt het volgende:
1. Wat doet het bedrijf?
2. Wie is de doelgroep?
Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65-plussers, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld...?
3. Wat zijn de kernwaarden?
Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling...?
4. Wat is het onderscheidend vermogen? (de unique selling proposition)
Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?
Winst
Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes: omzet. In 2010 hebben de Erasmus Universiteit uit Rotterdam en de Technische Universiteit Delft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een sterk design wel 20 procent meer winst kan opleveren.
Lees ook het interview met Jeanne Melchels: De psychologie achter kleuren in zorgmarketing
-
Jeanne Melchels
- Werkt bij: Jeanne | ontwerp & illustratie
- Functie: grafisch ontwerper & illustrator
- Website:http://www.jeanne-ontwerp-illustratie.nl
- Profiel »
- Kwaliteit
- Jeanne Melchels
- Patiëntrelatie
- Communicatie
- Beïnvloeding
- Psychologie
- Corporate identity
- Concurrentie
- Doelgroep
- Logo
- Visual id
- Huisstijl
- Kleur
- USP
- Consument
- Doelgroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- [branded content] De vijf belangrijkste customer experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing