Het belang van een goed logo en dito huisstijl

Het belang van een goed logo en dito huisstijl
  • Algemeen
  • 10 dec 2014 @ 10:15
  • Link
  • Jeanne Melchels
    Jeanne Melchels

    grafisch ontwerper & illustrator
    Jeanne | ontwerp & illustratie
  • KwaliteitVisual id

Ieder merk of bedrijf heeft een identiteit die terugkomt in de wijze waarop een merk of bedrijf naar buiten treedt. Dit gebeurt op drie manieren die, als het goed is, bij elkaar passen en elkaar versterken. De corporate identity blijkt uit:

1. communicatie
Wat beloof je? Op wie richt je bedrijf zich en met welke tone of voice? Via welke media en middelen?

2. gedrag
Hoe neem je de telefoon op? Hoe ga je om met klachten? Loopt iedereen in maatpak?

3. huisstijl
De huisstijl is de visuele presentatie van een merk of bedrijf, met het logo als kern. Daarnaast bestaat de huisstijl uit consistent toegepaste kleuren, typografie (lettertypen), vormelementen, stijl en soort foto’s of ander beeldmateriaal op alle mogelijke off- en online communicatiemiddelen.

Gemiste kans
Omdat wij als mens heel visueel zijn ingesteld, vormt de huisstijl een cruciaal onderdeel van de corporate identity. De huisstijl is vaak de eerste manier waarop iemand kennis maakt met je merk of bedrijf. We bekijken vaak eerst een website of folder vóór we contact opnemen met een bedrijf of overgaan tot aankoop van een product. Als de look van die website of folder ons niet overtuigt, lezen we niet eens meer wat er staat, maar klikken we snel door en beland de folder bij het oud papier. Een gemiste kans.

In één oogopslag
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeld communiceert non-verbaal (bijna instinctief) en dus véél sneller dan een goed verhaal. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Design kan een merk maken, maar ook breken. Alle redenen dus om te zorgen voor een dijk van een huisstijl. Een goed logo- en huisstijldesign vertelt het volgende:

1. Wat doet het bedrijf?

2. Wie is de doelgroep?
Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65-plussers, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld...?

3. Wat zijn de kernwaarden?
Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling...?

4. Wat is het onderscheidend vermogen? (de unique selling proposition)
Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?

Winst
Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes: omzet. In 2010 hebben de Erasmus Universiteit uit Rotterdam en de Technische Universiteit Delft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een sterk design wel 20 procent meer winst kan opleveren.

Lees ook het interview met Jeanne Melchels: De psychologie achter kleuren in zorgmarketing

Jeanne Melchels

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken