[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie
- Algemeen
- 4 jul 2022 @ 08:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Marketing
- 4 jul 2022 @ 08:00
- Gastblogger
Het is 8 uur ‘s ochtends. Op het ‘Buzz Woman’-kantoor in Gambia verzamelen trainers en chauffeurs zich om, na het inpakken van klapstoeltjes en flip-over, in een ‘Buzz Woman’-busje naar lokale communities in Gambia te rijden. Wij, als groepje Nederlanders, mogen mee om te zien en voelen hoe dit er echt aan toe gaat.
Na twee uur rijden, over veelal hobbelige wegen, bereiken we onze bestemming. Onder een grote boom staan zo’n zestig Gambiaanse vrouwen te wachten op deze school op wielen. Vol enthousiasme, vol passie. De klapstoeltjes worden in een keurig vierkant op de zanderige bodem geplaats. De groep gaat uiteen in tweeën om dag twee van de training over ondernemerschap te volgen. Hoe zet je als Gambiaanse vrouw een eigen business op in het verkopen van mango’s, thee of bijvoorbeeld zelfgemaakte ‘Cooking Bags’. Het boekje dat de deelnemers tijdens trainingsdag 1 hebben ontvangen is tot in detail ingevuld met het eigen businessplan. De trainer laat met blokjes zien waarom het zo belangrijk is je einddoel helder voor ogen te hebben. Ondertussen heb ik een kind op schoot gekregen van een prachtige Gambiaanse vrouw, zodat zij haar handen even vrij heeft. Er loopt een koe voorbij en kippen scharrelen in ons midden.
Na drie uur in zo’n 40 graden komt de training ten eind. De vrouwen hangen nog steeds aan de lippen van de trainer. Ze kiezen een ‘ankervrouw’ uit hun midden; een vrouw die wekelijks met de vrouwen uit deze trainingsgroep samen komt om elkaar te helpen in de business. De groep ankervrouwen ontmoet elkaar maandelijks om samen nog beter te worden.
De volgende dag bezoeken we een groep ankervrouwen die al eerder de training hebben gekregen en inmiddels stappen hebben gezet in hun onafhankelijk bestaan. Trots laten ze de business die ze opgebouwd hebben zien. Vol passie en energie.
Nu we beter begrijpen hoe een en ander werkt, gaan we de daarop volgende dagen met het Buzz Gambia-team aan de slag. Onder andere met de vraag hoe de Buzz Woman-organisatie te ‘scalen’. Momenteel zijn er 10.000 vrouwen in Gambia opgeleid. Vrouwen die een nieuw perspectief en leven hebben. De ambitie is in 2026 100.000 vrouwen opgeleid te hebben, waarbij Buzz wil opschalen zonder een traditionele NGO met de bijbehorende afhankelijkheden te worden. Opschalen door de vrouwen zelf eigenaar te maken van Buzz Woman. Zij zijn Buzz Woman.
De succesfactor in dit alles is de intrinsieke motivatie van de Gambiaanse vrouwen, maar ook van het Buzz Gambia-team. Met intrinsieke motivatie kun je heel veel realiseren. Intrinsiek betekent van binnen uit, in tegenstelling tot extrinsiek wat van buitenaf komt. Maar wat betekent dat, intrinsieke motivatie? Allereerst autonomie om te beslissen. Deze Gambianen zien dat zij zelf instrumenten in handen hebben om autonomie te creëren. Maar ook ownership. Deze mensen pakken dit ownership om hun eigen business op te bouwen en om het wiel van Buzz Gambia verder te laten rollen. De uitdaging waar ze voor staan is bovendien uitdagend. Een belangrijk element om ook daadwerkelijk te bewegen. En tenslotte hebben ze hun einddoel heel helder voor ogen. Vier elementen die leiden tot intrinsieke motivatie, want alleen dan kun je het verschil maken. Of je nu in Gambia bent of in Nederland. Intrinsieke motivatie om duurzame verandering te creëren, waarmee er een ‘buzz’ ontstaat, waardoor we samen echt impact kunnen maken en waarmee we elkaar als medewerkers ook inspireren. Want zoals een van de Gambianen tegen mij zij: ‘Forget all the reasons why it won’t work and believe the one reason why it will’.
Deze bijdrage is geschreven door Beate van Dongen Crombags, partner bij EY VODW, en verscheen eerder in MarketingTribune 10, 2022.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- [branded content] De vijf belangrijkste customer experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing