5 minuten met: Tamara Hilhorst hoofd marcom bij Telindus

5 minuten met:  Tamara Hilhorst hoofd marcom bij Telindus
  • B2b
  • 15 dec 2016 @ 21:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • LeadsMarketingautomationInterview

In deze editie van ‘5 minuten met’ geven we het woord aan Tamara Hilhorst (37), hoofd marketing en communicatie bij Telindus. Telindus, onderdeel van de Proximus Groep, is een IT-specialist en leverancier op het gebied van access, connectivity, datacenter- en security oplossingen in combinatie met managed services en multi-vendor support.

Kun je wat meer vertellen over Telindus?
‘Telindus ziet IT als echte business enabler. Zonder IT, geen innovatie. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en de kunst is om deze ontwikkelingen met elkaar te verbinden en te integreren. We helpen klanten om hun infrastructuur zo in te richten dat de business kan floreren. Dankzij de solide en onafhankelijke organisatie met ruim 30 jaar ervaring zijn we continu op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en zorgen we dat onze klanten voorop blijven lopen.’

Hoe heb je het vakgebied de afgelopen vijf jaar zien veranderen?
‘De grootste verandering vind ik dat voorheen het bereiken van je doelgroep vooral ‘met hagel schieten’ was en dat we inmiddels, onder andere door het analyseren van online gedrag, veel beter kunnen targetten per persoon. Je kunt bijvoorbeeld veel gerichter op interessegebied differentiëren. Het is mooi om te zien dat het delen van content voor zowel de lezer als de afzender nu een positieve uitwerking heeft. De lezer kan informatie tot zich nemen wanneer het uitkomt, gemakkelijk delen en de content hergebruiken. De afzender kan het gedrag en de reacties volgen en analyseren. Zo kan er in het vervolg worden ingespeeld op de specifieke behoeften van de lezer en gepersonaliseerde content aangeboden worden.’

Hoe ziet de marketingafdeling van Telindus eruit?
‘Het marketingteam van Telindus is vrij klein. We zijn met z’n drieën: de marketing assistent, de marketing officer en ikzelf. Ik richt me voornamelijk op de strategie, al werk ik ook operationeel veel mee. Ik ben een soort meewerkend voorman, dat vind ik zelf heel leuk aan mijn baan. Ook het ontwikkelen van alle huisstijl uitingen en coördineren van het PR-bureau hoort bij mijn takenpakket. Verder fungeer ik intern ook als een soort creatieve ideeënbus, ik heb vaak collega’s aan mijn bureau die me vragen om eens mee te denken met diverse vraagstukken. Zowel meedenken in het oplossen van uitdagingen als creatieve insteken bedenken zijn voor mij dagelijkse kost. In het verleden ben ik weddingplanner geweest en ik denk dat ik daardoor ideeën heel goed behapbaar kan maken en ze zowel alleen als in teamverband goed van strategie tot executie op kan pakken. Creatieve mensen blijven vaak in het stadium van ideeën hangen, maar ik ben iemand die in control is, die de planning altijd scherp op het netvlies heeft en over gaat tot actie.’

Welke ontwikkelingen zien jullie in de b2b-marketing en hoe haken jullie daarop in?
Dit hangt deels samen met wat ik eerder noemde, de toegankelijkheid van content en de nieuwe mogelijkheden die online content biedt. Mede door social media wordt het positioneren van diensten en producten in de markt een stuk effectiever. Het afgelopen jaar hebben we veel geïnvesteerd in content, waardoor we momenteel de eerste stappen aan het zetten op het gebied van inbound marketing. Het is voor ons heel waardevol om te kunnen tracken wie onze content leest. Zo kunnen we hen vervolgens ‘nurturen’ en waardevolle aanvullende content aanbieden. Een voordeel voor zowel klant als organisatie. Zo hebben we onze buyer persona’s inmiddels in kaart gebracht en gaan we ons nu richten op buyer journey’s en content flows.’

Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt geweest bij Telindus?
‘Tijdens mijn studie Nima Online Marketing heb ik een online marketingplan geschreven. Een belangrijk onderdeel hiervan was de vraag hoe het aantal websitebezoekers verhoogd kon worden. De oplossing in mijn plan was het bloggen door experts van Telindus. Eén jaar later hebben we maar liefst 20 zelfstandige experts bij Telindus die twee keer per week bloggen. Het websitebezoek is hiermee vertienvoudigd! Maar daarnaast ben ik het meest trots op het feit dat onze experts meer zichtbaarheid hebben gekregen naar buiten, waardoor ze nu geregeld worden benaderd door klanten en pers.’

En een marketing-gerelateerd hoogtepunt van het bedrijf?
‘Wat ik een hele gave campagne vind is de over ‘software defined’. Twee jaar geleden herkenden wij dit als een belangrijke trend op de IT-markt, waar nog heel veel informatiebehoefte over bestond. Wij zijn hierop ingehaakt met een contentmarketing strategie en hebben de organisatie als echte thought leader kunnen positioneren. Zowel klanten, prospects als pers benaderden ons om te sparren over dit topic. Later kwamen ook partners naar ons toe om samen op te trekken in campagnes rondom dit onderwerp. Zo hebben we samen met Cisco de SDx campagne opgezet. We hebben hier recent nog een award voor ontvangen vanuit Cisco, waarmee we bestempeld zijn tot Marketing Innovation Partner of the Year North Europe. Deze campagne onderstreepte het innovatieve karakter van Telindus en onze why: IT is een business enabler.’

Welke lessen heb je geleerd tijdens je carrière?
‘Er schieten mij drie lessen te binnen, al zullen het er vast nog meer zijn. De eerste is dat teamwork echt het verschil maakt. Ten tweede is het belangrijk om altijd kritisch op jezelf te blijven. Als een project succesvol is, mag dat vanzelfsprekend gevierd worden. Toch moet er altijd worden gezocht naar hoe iets een nog groter succes kan worden. Tot slot heb ik geleerd dat dat de kennis binnen de organisatie goed ingezet moet worden. Daar zijn de expertblogs een goed voorbeeld van.’

Wat zijn de plannen voor de aankomende periode, wat staat er bovenaan je agenda?
‘We gaan aan de slag met video, onder andere ter aanvulling op de blogs. Daarnaast blijven marketing automation en inbound marketing hoog op de agenda staan. De ultieme klantervaring is een belangrijk streven van Telindus. Wij willen graag klanten blijven voorzien van informatie die hen toegevoegde waarde biedt en proactief mensen benaderen zonder direct commercieel doel. Wat ik zelf nog op mijn agenda heb staan, is kijken naar wat mensen beweegt, bijvoorbeeld in hun online gedrag. Dit is een stukje online psychologie, analyse van het gedrag van mensen en de motivatie in het maken van bepaalde keuzes. Ik vind het interessant om te kijken waarom het één veel beter werkt dan het ander.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken