[update] KLM wereldwijd elfde airline tegen lage prijs

[update] KLM wereldwijd elfde airline tegen lage prijs
  • B2b
  • 28 jun 2018 @ 10:21
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenKlantMarketing

[update] KLM is net buiten de top tien geëindigd van beste airlines ter wereld in 2018. Het merk, met volgens samensteller Airhelp 'een grote fanbase', belandde op plek 11 achter Qatar (1), Lufthansa (2) en Etihad (3). Intussen staat moeder AF-KLM voor een koopje in de etalage, maar Accor toont hernieuwde belangstelling.

[update uit Financial Times]: 'Accor searches for European partners for Air France-KLM stake'. Wie scoort straks met KLM en is nu spekkoper?

Bij de slechtste luchtvaartmaatschappijen als het aankomt op klantenservice, punctualiteit en klachtenafhandeling vinden we Ryanair en EasyJet terug, volgens Airhelp op Bloomberg.

Slimme symbioses
Deze hoge waardering van KLM zien we niet overal terug. De beurskoers van holding Air France-KLM is de afgelopen maanden fors gedaald, vanwege een escalerend conflict tussen Franse vakbonden en de directie van Air France. De topman van moederbedrijf Air France-KLM stapte als gevolg hiervan op. Daardoor staat de koers van de merkcombinatie nu op een bizar laag punt. Voor amper 30 keer de waarde van het nog niet ingerichte nieuwe Nederlands regeringsvliegtuig koop je nu het complete te Amsterdam genoteerde aandeelpakket in Air France en KLM inclusief hoge merkwaarde, hoge betrouwbaarheidsscores van KLM en aantrekkelijke landingsrechten. Bij elkaar kost de overname van dit pakket thans 3 miljard euro (meetpunt 7/6/'18). De combi staat ook in Parijs genoteerd. Niet verbazend dat AccorHotels begin deze week nog interesse toonde in het verkrijgen van een minderheidsbelang in luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Dit bevestigde de Franse hotelgroep na berichtgeving in Les Echos.

Handelskansen AF-KLM
AccorHotels zei in een verklaring de afgelopen jaren al vaker te hebben gesproken met het luchtvaartconcern, om bijvoorbeeld gezamenlijk digitale- en loyaliteitsplatformen te ontwikkelen. Het b2b-overleg bevindt zich nog in een vroeg stadium en er is dan ook geen enkele zekerheid dat de onderneming uiteindelijk een belang in Air France-KLM, of een andere deal, zal krijgen, aldus een verklaring waaruit zakenmedium BI citeert. Dat intussen andere beleggers ontwaken ligt voor de hand. 'Franse hotelgroep AccorHotels ziet koopje in beurskoers Air France-KLM', kopte Business Insider. In Frankrijk doen intussen geruchten de ronde dat Air France zustermerk KLM voor 5 tot 7 miljard euro zou willen verkopen om aan geld te komen. Het is dan waarschijnlijk dat KLM wordt opgeslokt door een andere luchtvaartmaatschappij. Volgens onderzoeksbureau Brand Finance was in 2017 American Airlines het meest waardevolle airline merk en werd de merkwaarde van KLM toen op 766 miljoen dollar geraamd. Wereldwijd wordt de positionering van het merk nog steeds rond 'betrouwbaarheid' gebouwd.
(PvWK, bronnen: FT, ANP, Bloomberg, Business Insider, Elsevier en Les Echos)

Foto vliegtuig boven: Emiel Molenaar / Unsplash

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken