
Kamado Joe haakt in bij witte rook Vaticaanstad
Met een attente inhaker op een wereldwijd moment van aandacht, luidt Kamado Joe het BBQ-seizoen in. Zodra de witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan opsteeg vanwege de nieuwe paus, verspreidt Kamado Joe dezelfde kleur rook – maar dan van gloeiend houtskool. Creatief bureau Fightclub stond aan het roer van deze campagne.

Gift a Tree en Ideapreneurs brengen indringende AI-campagne tegen ontbossing
Ontbossing maakt jaarlijks meer dan 3.000 orang-oetans dakloos en brengt ze dichter bij uitsterven. Om bewustwording te creëren en mensen aan te zetten tot actie, starten het internationale eco-initiatief Gift a Tree en creatief bureau Ideapreneurs een aangrijpende nieuwe campagne.

Johnny Wonder strijkt grote aanbesteding Unie van Waterschappen op
Bureau Johnny Wonder mag zich de komende drie jaar de vaste communicatiepartner van de Unie van Waterschappen noemen. Na een stevig aanbestedingstraject kwam het Amsterdamse bureau als winnaar uit de bus en krijgt het de verantwoordelijkheid voor alle publiekscampagnes, inclusief de Waterschapsverkiezingen van 2027.

Podcasts verdiepen Dela-campagne #MourningRoutines
Coöperatie Dela geeft haar succesvolle socialcampagne #MourningRoutines een nieuw hoofdstuk met de lancering van drie podcastafleveringen. De campagne, die rouw onder jongvolwassenen bespreekbaar maakt via TikTok en Instagram, wordt daarmee inhoudelijk verdiept en verbreed naar populaire audiokanalen.

McDonalds breidt bureaunetwerk verder uit
McDonald’s Nederland verwelkomt per 1 augustus twee nieuwe bureaus in haar ‘McFamily of Agencies’: MRM wordt de nieuwe CRM-partner en Ace PR gaat aan de slag met social media- en marketing-PR. Daarmee versterkt de fastfoodketen haar geïntegreerde marketingaanpak.

Creatieve bureaus openen deuren in Rotterdam
Op vrijdag 16 mei vindt in Rotterdam opnieuw 'Agency at Night' plaats, het evenement waarbij meer dan vijftig creatieve en digitale bureaus hun deuren openen voor het publiek. Hoogtepunt dit jaar is de gezamenlijke route van de Rotterdamse leden van Dutch Digital Agencies (DDA), die samen laten zien waarom de Maasstad zich met recht een digitale hotspot mag noemen.

Campagne vraagt aandacht voor stabiele pleegzorg
Kinderpostzegels en Ondersteuning Pleeggezin zijn vandaag gestart met een landelijke campagne rondom Mockingbird, een vernieuwende aanpak binnen de pleegzorg. De campagne, ontwikkeld door bureau Let’s Peak, laat zien hoe pleeggezinnen elkaar in dit model actief ondersteunen om het herhaaldelijk doorplaatsen van pleegkinderen te voorkomen.

Big Mac saus nu los te koop in fles
McDonald’s lanceert vandaag een limited edition flesvariant van de iconische Big Mac saus, exclusief verkrijgbaar in Nederlandse restaurants. De langverwachte introductie is een antwoord op jarenlange vragen en speculatie van fans over het geheime recept.

Douwe Egberts kiest voor bureau Truus om koffie weer hot te maken bij Gen Z
Douwe Egberts, hét koffiemerk dat generaties lang niet weg te denken was uit het Nederlandse keukenkastje, gooit het over een nieuwe boeg. Om weer aansluiting te vinden bij een jonger publiek, schakelt het merk het Amsterdamse bureau Truus in. De missie: koffie opnieuw positioneren als hét sociale bindmiddel, maar dan met de taal en humor van een generatie die 24/7 online leeft.

‘Tijd voor Defensie’ toont flexibele carrières
Met de lancering van de tweede campagne onder de titel 'Tijd voor Defensie' zet het Ministerie van Defensie op 6 mei de veelzijdigheid van werken bij Defensie centraal. De campagne, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam, benadrukt dat een loopbaan bij Defensie allang niet meer alleen draait om fulltime militaire dienst.

Ace en We Fashion lanceren met Lookgen.ai een gamechanger voor fashion contentcreatie
De Amsterdamse bureaugroep Ace en modeketen We Fashion slaan de handen ineen en lanceren Lookgen.ai, een nieuwe AI-tool die fashion contentcreatie op z’n kop moet zetten. Met deze innovatie kunnen modemerken bestaande productfoto’s moeiteloos omtoveren tot eindeloos veel outfitcombinaties.

Zonnebankmaker JK Group lanceert 'recharge for everybody'
JK Group, met hoofdkantoor in Duitsland, is een wereldwijde marktleider op het gebied van welzijns-, lifestyle- en gezondheidstechnologieën. Haar grootste inkomstenbron: hoogwaardige zonnebanken onder het merk Ergoline.

Goud voor 'Stukje van mij' van KPN en Dentsu Creative bij Europese Warc Awards
De Europese Warc Awards 2025, in samenwerking met de Cannes Lions, zijn bekend. Een van de gouden winnaars is ‘Stukje van mij’ van Dentsu Creative voor KPN. Gouden winnaars gaan automatisch door voor de wereldwijde Grand Prix.

Monks zijn wereldwijd B Corp gecertificeerd
'Dit is wat we onze Monks, investeerders en onze klanten hebben beloofd', reageert ceo Victor Knaap nu zijn bureauketen een B Corporation werd, ook wel B Corp genoemd. Dat is een onderneming die door het Amerikaanse B Lab is gecertificeerd voor haar sociale impact.

Museumkaart kiest Act Agency voor socialstrategie
Museumkaart heeft Act Agency aangesteld als nieuw socialbureau. Het Amsterdamse bureau gaat aan de slag met het ontwikkelen van een vernieuwde socialstrategie en de creatie van content die museumbezoek op een eigentijdse manier promoot.

Vinted viert tweedehands met 'New Again'
In een nieuwe internationale campagne bundelen productiemaatschappij 100% en tweedehands-platform Vinted hun krachten om hergebruik van kleding op een frisse, speelse manier onder de aandacht te brengen. Onder de noemer 'New Again' laat de campagne zien dat mode niet nieuw hoeft te zijn om als nieuw te voelen.

AI brengt James Parkinson tot leven
Stichting ParkinsonFonds en Hibou introduceren vandaag een wereldprimeur: een AI-gedreven digital human gebaseerd op James Parkinson, naamgever van de neurologische aandoening. De virtuele expert is ontworpen om betrouwbare informatie over de ziekte van Parkinson toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Ici Paris XL kiest Aidem als TikTok-bureau
Beautyretailer Ici Paris XL heeft na een pitch met negen bureaus gekozen voor Aidem Agency als nieuw TikTok-bureau in Nederland en België. De samenwerking richt zich op het versterken van de merkpositie onder Gen Z en young millennials via een always-on contentstrategie en creatieve campagnes.

Hoofdrol voor bouwstenen in nieuwe campagne Annexum
Al 25 jaar biedt Annexum beleggingsfondsen voor particuliere en zakelijke beleggers. Het merk is actief in supermarkten, winkels, woningen en hotels. Met de eerste grote campagne waarin bakstenen de hoofdrol spelen, wil Annexum de belegger aanspreken.

Eurostar en Noma Bar verleiden reizigers met kunst
Eurostar heeft samen met wereldberoemd grafisch ontwerper en illustrator Noma Bar een opvallende campagne gelanceerd om reizigers te verleiden voor de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig of de auto. De campagne, ‘Reasons to Eurostar’, werd ontwikkeld in samenwerking met bureau adam&eveDDB en benadrukt de premium reiservaring die Eurostar biedt.

De Hypotheker omarmt zelfverzekerdheid met 'Jazeker'
De Hypotheker tilt het begrip 'Jazeker' in een nieuwe campagne naar een hoger niveau. Het wordt een statement, een vibe en vooral de remedie voor de onzekerheid die veel huizenkopers de afgelopen jaren voelden.

PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
PwC presenteert vandaag wereldwijd een nieuwe merkpositionering, ondersteund door een visuele en verbale identiteit en de campagne 'So You Can'. Volgens het accountancy- en advieskantoor sluit deze update beter aan bij de huidige ontwikkelingen en de manier waarop PwC klanten helpt waarde te creëren en relevant te blijven.

We moeten offline (weer) sociaal worden, vindt Heineken
Heineken lanceerde zijn nieuwste wereldwijde campagne, waarmee het consumenten oproept om minder tijd op sociale media door te brengen en meer te investeren in echte ontmoetingen. Onder de slogan 'Social off socials' richt de bierbrouwer zich op het groeiende gevoel van digitale overbelasting, vooral onder jongvolwassenen.

Shuttel en nxt agency verlengen samenwerking
Mobiliteitsaanbieder Shuttel en PR-bureau nxt agency verlengen hun samenwerking. De afgelopen jaren hebben beide partijen intensief gewerkt aan Shuttels zichtbaarheid en positionering als voorloper in duurzame mobiliteit. Dankzij diverse media-inspanningen, met optredens op onder andere BNR, Radio 1 en Radio Veronica, heeft Shuttel zich nadrukkelijker kunnen profileren binnen de sector.

Harder Better Stronger wordt Benelux-activatiespecialist
Het Antwerpse bureau Harder Better Stronger en het Amsterdamse Juice by Harder Better Stronger gaan voortaan samen verder onder één vlag. Met kantoren in Amsterdam en Antwerpen profileert Harder Better Stronger zich als hét merkactivatiebureau voor de gehele Benelux.

MyPos versterkt Benelux-strategie met Team Lewis
MyPos, leverancier van betaaloplossingen voor het mkb, heeft PR- en marketingbureau Team Lewis ingeschakeld om zijn zichtbaarheid in de Nederlandse en Belgische markt te vergroten. Het bedrijf, opgericht in 2014, biedt mobiele pinapparaten aan waarmee ondernemers zowel fysieke als online betalingen kunnen accepteren.

Catawiki zet bewust kiezen centraal in nieuwe campagne
Catawiki, Europa’s online veilingplatform voor bijzondere objecten, lanceert eind april een nieuwe merkcampagne. Ontwikkeld door creatief bureau Wolfstreet, richt de campagne zich op het tegengeluid tegen het snelle en gedachteloze karakter van hedendaags online shoppen.

Oatly brengt havermelk en motorpower samen
Tijdens de Amstel Gold Race in Limburg vorige week verraste havermelkproducent Oatly samen met activatiebureau Chase het publiek met een opvallende campagne. Onder het motto ‘bikers supporting bikers’ deelden ruige motorrijders in Oatly EF Pro Cycling-stijl ijskoffies uit aan de duizenden wielerfans.

Stichting Het Vergeten Kind lanceert online trainingsplatform SuperCoaches
In samenwerking met creatief bureau Being There introduceert Stichting Het Vergeten Kind het online trainingsplatform SuperCoaches. Dit e-learningprogramma is ontwikkeld om jeugd- en sportcoaches te ondersteunen bij het bieden van de juiste aandacht aan alle kinderen in hun team.

Superrebel.Agency fuseert met The Best Social en Today’s Milk
In een zet die het bureau-landschap nog verder op zijn kop zet, zijn Superrebel.Agency, The Best Social en Today’s Milk officieel gefuseerd tot één krachtige, full-service creatieve agency.
![[column] Echte verhalen werken beter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Echte verhalen werken beter
Employer branding heeft een imagoprobleem. Te vaak zien we generieke campagnes vol lachende medewerkers die zogenaamd 'passie voor hun werk' uitstralen, terwijl de realiteit op de werkvloer iets heel anders vertelt. Bedrijven investeren fortuinen in gelikte employer brandingcampagnes, maar vergeten soms de kernvraag: herkennen de eigen medewerkers zichzelf hier eigenlijk in?

Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne tijdens Koningsdag
In aanloop naar Koningsdag kiest frisdrankmerk Fritz-kola voor een opvallende samenwerking met de Amsterdamse streetartist Laser 3.14. Samen lanceren zij een guerrillacampagne die draait om saamhorigheid in tijden van toenemende verdeeldheid. De actie? Een gelimiteerde vintage kledinglijn met een maatschappelijk statement, op z’n Amsterdams, met een kunstzinnige knipoog.

Diva Agency wint internationaal PR-contract Void Interactive
Diva Agency heeft een nieuw PR-contract afgesloten met de innovatieve uitgever en ontwikkelaar Void Interactive. Na een intensieve selectieprocedure is het bureau aangesteld als lead PR agency voor alle consumenten- en B2B-communicatie in Engelstalige markten, met een focus op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het contract heeft een initiële looptijd van twaalf maanden.

WE Fashion selecteert Springbok voor mediastrategie
WE Fashion heeft na een intensieve pitchronde gekozen voor Springbok als partner voor geïntegreerde mediaservices. De samenwerking omvat onder meer mediastrategie, media-inkoop, data-orkestratie en -modellering. De eerste gezamenlijke campagne gaat deze week van start op televisie en diverse digitale kanalen. Het pitchtraject werd begeleid door Ivonne Boumeester van 3MO.

Gamestate groeit uit tot Europese arcadegigant
In een tijd waarin bijna alles digitaliseert, is het opvallend dat juist een fysiek concept zo hard aan terrein wint. Toch is dat precies wat Gamestate doet. De moderne arcadeformule van Roel Veltmeijer is inmiddels uitgegroeid tot een internationale leisureketen en mag hij zichzelf marktleider noemen binnen de arcadebranche. Dit jaar opent de vijftigste vestiging, verdeeld over acht landen. En de ambities reiken verder. In deze aflevering van ZIGT op Groei spreken we met de CEO en eigenaar over innoveren, risico’s nemen en waarom eenvoud krachtiger is dan hightech spektakel.

TicketSwap kiest voor The Romans als lead agency voor Nederland en België
The Romans wordt niet alleen verantwoordelijk voor de creatieve campagnes rondom evenementen en samenwerkingen, maar verzorgt ook de perscommunicatie richting consumenten en zakelijke partners.
![[column] AI mist een buik](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI mist een buik
In ons vak is er veel discussie over in hoeverre AI het werk van creatieve bureaus gaat overnemen. In vergaande mate, denk ik, op één essentieel punt na.

EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
EY komt met haar nieuwe Nederlandse campagne ‘Vol Vertrouwen’. Dit is een lokale verdieping van de wereldwijd geïntroduceerde tagline en campagne ‘Shape the future with confidence’, die eind vorig jaar werd gelanceerd.

CZ gaat voor Ace als strategisch partner
Zorgverzekeraar CZ heeft na een uitgebreide bureauoriëntatie gekozen voor Ace als nieuwe strategische en creatieve partner. Het Amsterdamse bureau kwam als winnaar uit de pitch, waarin het zich wist te onderscheiden met een geïntegreerde aanpak voor merkpositionering, campagneontwikkeling en digitale touchpoints.

BridgeFund kiest voor Draft Digital
BridgeFund en Draft Digital bundelen de krachten in een nieuwe samenwerking op het gebied van programmatic advertising. Draft Digital gaat zowel de strategische koers bepalen als de uitvoering verzorgen van alle programmatic campagnes voor BridgeFund.

Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
Volkswagen heeft een nieuwe socialpartner gevonden in DC social. Het Amsterdamse bureau, onderdeel van Dentsu Creative, wist zich tijdens de pitch te onderscheiden met een creatieve strategie die aansluit op de tijdgeest én het merk-DNA van Volkswagen. Met als ambitie: van automerk naar social love brand.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
- Podcasts verdiepen Dela-campagne... 07-05-2025
- McDonald’s breidt bureaunetwerk... 07-05-2025
- Creatieve bureaus openen deuren in... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management