[Interview] Erik Kessels (KesselsKramer): 'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase'

[Interview] Erik Kessels (KesselsKramer): 'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase'
  • Bureaus
  • 20 dec 2013 @ 16:51
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • StrategieInterview

Erik Kessels is medeoprichter en creatief directeur van het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer. Hij kijkt vooruit op 2014.

Hoe verwacht je dat de advertentiemarkt zich in 2014 zal ontwikkelen?
'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase. Er is veel onrust, onzekerheid en weinig kennis wat de beste manier is voor een bedrijf om te adverteren. Ik denk dat dit langzaam tot rust zal komen en de verschillende media meer z’n plek zullen vinden.'

Welke stappen gaat KesselsKramer in 2014 zetten?
'Naast een vestiging in Londen, hebben we ook sinds kort een kantoor in Los Angeles. Het heeft tijd nodig om dit allemaal goed samen te laten werken als één bedrijf. Verder zijn we hard aan het werken voor opdrachtgevers voor 2014, je bent immers zo goed als je laatste werk.'

Wat vragen adverteerders aan jullie dat ze eerder nog niet vroegen?
'Meer en meer zien we dat adverteerders ons al in een vroeg stadium bij een merk of het ontstaan van een merk betrekken. Dit is een goeie ontwikkeling omdat we hierdoor samen aan de dna van een merk kunnen werken. Het is belangrijk dat de waarden van een merk ook van binnenuit kloppen.'

Welke trends in media zie je?
'Misschien een trend, maar hopelijk één die lang blijft is die van transmediale campagnevoering. Één centraal idee dat vervolgens in allerlei media en op veel verschillende mediadragers wordt vertaald. Op deze manier sluiten de totaal verschillende media op elkaar aan en word een sterk basisidee nog sterker.'

Wat moeten adverteerders doen om succesvol te zijn in 2014? En wat moeten ze laten?
'De afgelopen jaren zie je vooral stilstand in de marketingbranche. Vooral aangestuurd door angst en onzekerheid in de toekomst. Om succesvol te zijn en weer opnieuw te innoveren is het nodig om risico’s te nemen en fouten te durven maken. Dit zijn drijfveren om te vernieuwen.'

www.kesselskramer.com

Dit is het veertiende interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.

Eerder publiceerden wij onder meer:

Harald Dunnink (Momkai) over De Correspondent

Dirk van den Bosch (DigitasLBi) over KPN Inspire

Pieter Voogt (PauwR): 'Samenwerking tussen verschillende bureaus is de sleutel'

Rob Does (MediaTest): 'NOM en het HOI zullen binnen enkele jaren zijn verdwenen'

Paul Manuel (Tam Tam): 'In 2014 zal vooral mobiel heel hard gaan'

Simon Neefjes over TBWA en de Effies

Evert-Jan Heijmans (First Day Of Spring) over de coolness van Sauza Tequila

Astrid Groenewegen (SUE): 'Strategie is voor ons niets anders dan een hypothese'

Klaas Weima: 'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt'

Antoine Houtsma over Joe Public Take-Away Advertising

Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken