Cannes Lions 2016: alle winnaars!
- Bureaus
- 26 jun 2016 @ 09:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesAwardCreatieCannes
- 26 jun 2016 @ 09:09
- Jeroen Mirck
De mondiale reclamewereld was weer traditiegetrouw in Cannes bijeen en zwaait zichzelf volop lof toe. Ook Nederlandse bureaus en adverteerders hoopten op eeuwige roem bij de Cannes Lions. MarketingTribune hield alle Nederlandse genomineerden en winnaars bij. Hier de laatste stand van zaken, met 'The Last Rembrandt' van ING en J. Walter Thompson Amsterdam als meest gelauwerde campagne van eigen bodem.
Cannes Lions 2016 werd op zaterdag 18 juni afgetrapt met de Lions Health, een aparte competitie die nog maar drie jaar bestaat. Tussen de ruim 2.600 genomineerden bevond zich slechts één Nederlandse case, van DDB & Tribal Amsterdam voor de Nierstichting.
Daarna begon het balletje te rollen, met op zondag, maandag en dinsdag respectievelijk 17, 17 en 19 nominaties in uiteenlopende categorieën. 'The Next Rembrandt' (ING/JWT) is met 22 nominaties veruit de succesvolste case, al leverden de eerste elf nominaties slechts twee zilveren Leeuwen op.
UPDATE 22-06: Op dinsdag kwam daar verandering in. 'The Next Rembrandt' won die avond drie keer goud, een keer zilver en twee keer brons. J. Walter Thompson Amsterdam won bovendien een bronzen Leeuw met de Parool-campagne 'The Full Story'.
UPDATE 23-06: De zegetocht van 'The Next Rembrandt' zet alleen maar door. Woensdag wint het ING-project onder meer twee Grand Prix, in Cyber en Innovation. De teller staat inmiddels op vijftien prijzen. De zestiende Nederlandse Leeuw is ook voor JWT (met Het Parool).
UPDATE 24-06: Een tweede Nederlands bureau is in de prijzen gevallen. TBWA\Neboko won een bronzen Leeuw met de McTrax-campagne voor McDonald's, in de categorie Entertainment Lions for Music.
UPDATE 25-06: Op de slotdag wint 72andSunny nog tweemaal brons namens Nederland, met twee Samsung-commercials in de categorie Film Craft. Daarmee sluit ons land deze editie van Cannes Lions af met 20 bekroningen.
UPDATE 27-06: De Palme d’Or voor het meest bekroonde productiebedrijf ging dit jaar naar het Amerikaanse bureau Tool. Tweede en derde werden Epoch Films (VS) en Stink (UK). Geen ereplaats dus voor MediaMonks, al won het internationaal snel groeiende Nederlandse productiebedrijf in totaal veertien prijzen, waaronder één Grand Prix for Good.
Hieronder alle Nederlandse nominaties in de verschillende categorieën. Dit overzicht wordt gedurende de festivalweek dagelijks bijgewerkt.
Cyber Lions
- ING: The Next Rembrandt (JWT Amsterdam) 1x GP, 1x ZILVER, 4x niks
- Vodafone: Smart Jacket (DDB & Tribal Amsterdam)
Lions Innovation Creative Data
- ING: The Next Rembrandt (JWT Amsterdam) 1x GP, 2x ZILVER, 1x BRONS, 1x niks
Innovation Lions
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) - 1x GOUD
Entertainment Lions
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) - 1x BRONS, 1x niks
Entertainment Lions for Music
- McDonald's: McTrax Placemet (TBWA\Neboko) - 1x BRONS
Direct Lions
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) - 1x ZILVER, 2x niks
- KPN: Pridestream (N=5)
- Veiligheid.nl: ‘Toy or Toxic’ (Lemz)
Promo & Activation Lions
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) - 1x ZILVER
- Volksbond: 'Homeless Extras' (DDB & Tribal Amsterdam)
- McDonald's: McTrax Placemet (TBWA\Neboko) 2x
Film Lions
- Axe: Find Your Magic (72andSunny Amsterdam)
- Asics: Want It More (180 Amsterdam)
Film Craft
- Nike: Spark Brilliance (Wieden+Kennedy Amsterdam)
- Samsung: Les Domestiques (72andSunny Amsterdam) - BRONS
- Samsung: Without You I'm Nothing (72andSunny Amsterdam) - BRONS
Radio Lions
- KFC: 3x commercial Hey, Sing Girl' (Ogilvy & Mather Amsterdam) 3x
Print & Publishing Lions
- Benetton: 'The Face of Berlin/London/New York' (180 Amsterdam) 3x
- McDonald's: McTrax Placemet (TBWA\Neboko)
Health Lions
- Nierstichting: ‘Nothing imprisons more than a kidney desease’ (DDB & Tribal Amsterdam)
Media Lions
- Free A Girl: How Charities Became Donors (TBWA\Neboko) 2x
- McDonald's: McTrax Placemet (TBWA\Neboko)
- Heineken: Bond Spectre (Starcom)
Mobile Lions
- Vodafone: Smart Jacket (DDB & Tribal Amsterdam) 2x
- KLM: Layover with a Local (Achtung McGarryBowen)
Design Lions
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) - ZILVER
- McDonald's: McTrax Placemet (TBWA\Neboko) 2x
Digital Craft Lions
- ING: The Next Rembrandt (JWT Amsterdam) 1x GOUD, 2x BRONS, 1x niks
- Type to Design: First Instagram Font (Superheroes Amsterdam)
Outdoor Lions
- Het Parool: The Full Story (J. Walter Thompson Amsterdam) 1x BRONS, 3x niks
- ING: The Next Rembrandt (J. Walter Thompson Amsterdam) 2x GOUD
PR Lions
- Vodafone: Smart Jacket (DDB & Tribal Amsterdam)
- Free A Girl: How Charities Became Donors (TBWA\Neboko)
- Yellow Bike: Yellow Backie (Wilmar/Matthijs Amsterdam)
Glass / Creative Effectiveness / Product Design / Integrated / Titanium
- Geen Nederlandse nominaties.
Meer over het Cannes Lions Festival lees je op CannesLions.com.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- lijst
- reclamebureaus
- campagnes
- cases
- bureaus
- shortlist
- update
- nominaties
- 2016
- Leeuwen
- Cannes Lions
- Cannes
- winnaars
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024