Hacker bezorgt huishoudens kerstkaart via de printer

Hacker bezorgt huishoudens kerstkaart via de printer
  • Bureaus
  • 15 dec 2022 @ 08:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenMarketing

Met een bijzondere bewustwordingscampagne, door TBWA\Neboko en HvdM voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, wordt gewezen op het risico van niet updaten slimme apparaten. Een hacker brak origineel in op diverse thuisnetwerken.

91% van de Nederlandse huishoudens heeft één of meerdere slimme apparaten zoals een smart TV of slimme thermostaat en slechts de helft geeft aan hun slimme apparaten regelmatig te updaten. Daarmee lopen zij het risico gehackt te worden. Om consumenten hier bewust van te maken vervolgt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat de campagne ‘Doe je updates’. Dit keer probeerde een ethisch hacker bij een aantal huishoudens in het thuisnetwerk te komen. En op hun printer een kerstkaart te printen.

Kerstkaart die je niet wilt ontvangen
Ethisch hacker Dirk-Jan Bartels van Eurofins Digital Testing & Cyber Security ging op pad door Nederland en probeerde bij huishoudens in het netwerk binnen te komen via onvoldoende beveiligde apparaten. Het lukte hem om in te breken, vervolgens printte hij tot verrassing van de bewoners via de draadloze printer een kerstkaart, met tips om hun digitale veiligheid te verbeteren.

'Het was goed om mensen op deze ludieke manier bewust te maken van mogelijke beveiligingsrisico's', aldus Bartels. 'Vaak lees je in het nieuws dat bedrijven gehackt worden, maar zoiets kan jou privé ook overkomen. Bij de huishoudens waar het lukte merkte je echt de verbazing. Gelukkig waren er ook mensen die al hun updates hadden gedaan en waar het dus niet lukte om in hun netwerk in te breken en de kerstkaart te printen. Of het nu om een bedrijf of huishouden gaat, het is gewoon belangrijk dat je je updates regelmatig doet.'

Voorkom een hack, doe de Update-Check
De campagne, ontwikkeld door DOT (het samenwerkingsconsortium D&B, Open Now en TBWA\Neboko), maakt Nederlanders bewust van de risico’s van slecht beveiligde slimme apparaten onder de slogan ‘Voorkom een hack, doe de Update-Check’. De Update-Check is een checklist waarmee consumenten inventariseren welke slimme apparaten zij in huis hebben. Vervolgens staat stap voor stap uitgelegd hoe je elk slim apparaat updatet. Doe de Update-Check op doejeupdates.nl.

De campagne wordt nder andere gevoerd via PR, radio, online video, display en advertorial.

Disclaimer namens de bureaus: 'Alle hacks hebben echt plaatsgevonden. De huishoudens gaven toestemming voor een test hoe veilig hun netwerk was.' Bekijk hier 'De ongewenste kerstkaart | De hack in het kort' en in het venster hieronder de commercial van 60 seconden.
(PvWK)

Credits
Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken & Klimaat
Bureau: DOT (D&B, Open Now en TBWA\Neboko)
Productie PR content: Bleck Media
Ethisch hacker: Eurofins Digital Testing & Cyber Security
Research: Climmy Canton
Beheer en redactie website: ECP
PR: HvdM Public Relations
Media: Initiative Media

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken