Het verraad van de reclame-elite

Het verraad van de reclame-elite
  • Bureaus
  • 12 mrt 2015 @ 15:18
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • InspiratieCreatieMakersStrategieReclame

In campagnes spelen we graag voor Moeder Theresa. Een aandeel in elkaar, Voor iedereen, Kleur je Clubhuis. We doen graag wat terug voor de maatschappij. Zetten Community Service op ons LinkedIn-profiel. We zijn immers social responsible. Givers, geen takers. In het echte leven liggen de zaken net even anders.

Reclame- en marketingbobo’s zijn vooral met zichzelf bezig. En draaien het nest waarin ze groot zijn geworden, vaak resoluut de rug toe. Vanwege een nieuwe carrière. We gaan regisseren, fotograferen of dieren opzetten. En wie de schaapjes op het droge heeft, gaat vroeg met pensioen in Toscane. Vanaf mediterrane villa’s, zeiljachten, trophy wives en Club 55 fotografeert men zich bij voorkeur met zichzelf cadeau gegeven selfiestick. Zwoegende thuisblijvers ontvangen dagelijks kekke kiekjes uit diverse belastingparadijzen. Liefst met een grappig tekstje als ‘Kan ik best aan wennen’. Sadistisch is niet het goede woord. Hoogverraad komt meer in de buurt. L’Egoist, c’est moi.

Punt is dat - terwijl meneer of mevrouw Arrivé de deckchair nog even naar de zon draait - het reclamevak in hoog tempo marginaliseert, verarmt en verpaupert. Marges verdampen. Er moet gepitcht worden. Niet op klanten, maar op projecten. Grote namen van talenten en bureaus verdwijnen. De opleidingstunnel van de SRM en NIMA, waar jonkies vroeger hun eerste werkdag standaard ingejaagd werden, is wegbezuinigd. Wim Michels krijgt zijn Hallo Academie nog niet half gevuld. En als het lidmaatschap van brancheverenigingen als VEA en BVA - waarin Arrivé nog bestuurslid was - met 25 euro per maand verhoogd wordt, heb je de poppen aan het dansen. Met barricades waar ze bij de UvA slechts van kunnen dromen.

Het is nog niet zolang geleden dat de elite zorg droeg voor haar maatschappij. Zo bouwde Philips woningen voor haar medewerkers. Een club met stadion. Rockbandjes kijken deed je in het POC, het Philips Ontspannings Centrum. In de Verenigde Staten is het niet meer dan normaal je universiteit een leven lang te ondersteunen. Doneren, sponsoren, starters op weg helpen en les geven. Alles om het systeem waaruit je bent groot gegroeid in stand te houden. Een broodnodige erfenis voor de next generation.

Noblesse oblige. Het is hoog tijd dat we de sociale filosofie uit onze campagnes zelf ook gaan praktiseren. Net als in de muziek, de sport en tv-wereld helpen oudere generaties de starters in het zadel. Borsato helpt Julia van der Toorn. Stam helpt Joël Veltman. En Van Nieuwkerk helpt Valerio. Nieuwe aanplant gedijt nu eenmaal het beste op de bodem van oude eiken.

Lode Schaeffer en Hans van Dijk kunnen het niet alleen. Ook Aad moet in actie komen. En de andere Kuiper. En Schouten. En als we toch bezig zijn: Bruns, Koopal, Van der Mee, Den Boer, Meijer, Steijn en zeiler Zegers ook. Coryfeeën van Nederland verenigt u! En doe een duit in het zakje van het Reclamejeugdfonds. Onze eigen Johan Cruijff Foundation.

Een nieuwe carrière of Toscaans pensioen zijn meer dan gegund. Echter, u bent ook schatplichtig. En verantwoordelijk voor een verantwoorde transfer van de 3 K’s - kennis, kunde en kapitaal. Boris van Idols zou zeggen: Keep the soul alive!

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken