[column] Commercialreview mei: Open Now, Aldi, Dirk, Johma

[column] Commercialreview mei: Open Now, Aldi, Dirk, Johma
  • Bureaus
  • 8 jun 2022 @ 05:28
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We blikken terug op de commercials van de maand mei 2022 waarin we onder meer commercials van supermarkten en commercials met het onderwerp “eten en drinken” zagen. In deze column lichten we er een paar uit.

Maar we beginnen deze maand met de commercial van mobiel.nl, geproduceerd door Open Now. Dit is de derde commercial in een serie waarin het thema chaos centraal staat, maar mobiel.nl brengt orde. In de vorige commercial stonden kinderen centraal en nu zijn dat puppies. De puppies spreken de kijkers natuurlijk erg aan waardoor dit een slimme keuze is om te gebruiken. Met de commercial wil mobiel.nl uitstralen dat zij in de chaos van alle keuzes uit telefoons en abonnementen dit juist allemaal overzichtelijk op een rijtje zetten, “zodat jij slim zelf kunt kiezen én kopen. Wie slim kiest, kiest bij Mobiel.nl.''

De commercial wordt gewaardeerd door de eenvoud en de duidelijke boodschap wat blijkt uit deze reactie: ‘Vrolijk, grappig gedaan met die puppies met die gekleurde kaartjes. Ondertussen wordt de commercial goed uitgelegd.’

Als potentieel verbeterpunt zeggen de kijkers dat ze de puppies heel lief en leuk vinden, maar ze leiden ook af van de boodschap.

Ze missen de link met mobiele telefonie, iets waar wij ons ook helemaal in kunnen vinden. Enerzijds trekken de puppies juist de aandacht op een positieve manier, maar eventueel verder onderzoek zou moeten uitwijzen of de boodschap wel echt goed overgekomen is.

De commercial van Dirk van den Broek, ontworpen door Total Design, viel deze maand goed op. Dit kwam vooral door de aankondiging dat het merk stopt met adverteren op tv. Volgens Dirk gaan we reclames vanaf 1 juni niet meer voorbij zien komen op de Nederlandse tv. In deze video zien we die aankondiging ondersteund met beelden van oude tv-commercials van het merk. Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek zei eerder dit al over deze beslissing: ‘In tijden dat alles alleen maar duurder wordt in de supermarkt, willen wij kosten besparen. Daar passen grote budgetten voor tv en zendtijd op dit moment niet bij.  Onze klanten moeten zeker in deze tijd kunnen rekenen op ons.’ Het is een duidelijk statement van dit merk en dit heeft al voor heel veel aandacht gezorgd. Wij zijn benieuwd of we Dirk inderdaad niet meer op tv gaan zien of dat het vooral een PR-actie was. Hoe dan ook: slim gespeeld en een duidelijk statement.

Dat zien we ook terug bij onze reviewers waarbij dit een goede samenvatting is van de meeste reacties: “Goed van hen, benieuwd hoelang ze dit niet gaan doen.”

De supermarkt die de laatste tijd juist wel erg actief op tv adverteert is Aldi met ook afgelopen maand weer een commercial in het ondertussen bekende “natuurlijk wel” thema. De commercial, ontworpen door Indie Amsterdam, draait om aardappelen, groente en fruit (AGF): “Net zo vers van eigen bodem, maar dan voor een ALDI prijs. Natuurlijk wel.” Dit is de eerste commercial van ALDI die om AGF draait en wil hiermee dan ook laten zien dat veel aardappelen, groente en fruit in de Aldi-winkels met net zoveel zorg en liefde, vers van eigen bodem, naar het bord van de klant wordt gebracht. In deze campagne hebben Nederlandse telers een prominente rol en dat aspect maakt de commercial extra aansprekend en herkenbaar voor de kijkers.

De focus van Aldi ligt erg op het voordelige, maar in deze commercial dus ook zeker op het gezonde van groente en fruit, en dat die van eigen bodem komen.

Aldi heeft een erg sterke lijn getrokken in de communicatie en dat lijkt z’n vruchten af te werpen.

Een potentieel risico is dat AGF net als de meeste andere producten tegenwoordig allemaal duurder worden waardoor deze boodschap wat misplaatst kan lijken. Dat komt bijvoorbeeld terug in deze reactie: “Aardbeien zijn overal duur. Ook bij Aldi.” Een interessant punt om op te letten in communicate vanuit verschillende supermarkten.

De laatste commercial die we bespreken is van Johma, ontworpen door Alfred International met als thema “Plant-aardig goed gelukt!” In deze commercial zien we de bekende burgemeester van Losser, die in een groot gezelschap de nieuwe salades proeft. De spanning wordt opgebouwd en het positieve oordeel van de burgemeester wordt heel enthousiast ontvangen. De commercial draait om de introductie van de vertrouwde salade klassiekers kip-kerrie, kip-samba en tonijnsalades maar dan in een plantaardig jasje gestoken. “Net zo lekker als je van ons gewend bent. Alleen dan 100% plantaardig. Lekker!”

De commercial wordt door ons panel positief ontvangen wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Goede reclame, veel spanning, goed dat ze eindelijk ook plantaardige producten maken.” Een aantal keren zien we terugkomen dat kijkers de burgemeester wat irritant en overdreven vinden worden. Dat is een potentieel risico van lang voortbouwen op eenzelfde hoofdpersonage maar, over het algemeen zien we toch juist nog veel waardering voor dit ‘herkenbare personage dat past bij Johma.’

Na deze smaakvolle maand mei hopen we weer op een junimaand vol creatieve commercials.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken