[column] Had hier clickbait moeten staan?

[column] Had hier clickbait moeten staan?
  • Bureaus
  • 24 nov 2022 @ 10:38
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Marketing

Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.

‘It’s a complicated and noisy world, and we’re not going to get a chance to get people to remember much about us.’ Al in 1997, toen Steve Jobs de succesvolle Think different-campagne van Apple aankondigde, verwees hij naar hoe moeilijk het is voor merken om aandacht te trekken. 25 jaar later is dit inzicht relevanter dan ooit, denk maar aan de vele clickbait-koppen die wanhopig schreeuwen om onze aandacht. Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.

Focus meer op het probleem dan de oplossing
We zijn slechts 14% van onze tijd ‘consument’ en verwachten dat merken er zijn wanneer we deze nodig hebben. Meer dan ooit is het daarom voor merken van cruciaal belang om dagelijkse behoeften, wensen en uitdagingen van mensen te begrijpen om zo een relevante rol in hun leven te kunnen spelen. Een goed begrip van het probleem is immers de sleutel tot de oplossing, net zoals Einstein ooit zei dat hij 55 minuten besteedt aan het nadenken over het probleem en slechts 5 minuten aan de oplossing. Dit is exact wat Dove doet met de campagne Selfie Talk. Het merk geeft ouders en leerkrachten de nodige tools om met jongeren te praten over de negatieve impact van social media op hun zelfbeeld.

Blijf creatief
Hoewel Einstein zei dat je maar 5 minuten over de oplossing hoeft te denken, is het belangrijk om hierbij creatief te werk te gaan. ‘Mattering to people’ veeleer dan ‘marketing to consumers’ moet de kern zijn van elke marketingstrategie, maar daarbij blijft creativiteit een essentiële voorwaarde om aandacht te verdienen. Door dingen nét dat tikkeltje anders te doen, zorg je ervoor dat je merk fris blijft en opvalt. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat creativiteit van een campagne verantwoordelijk is voor 47% van elke verkoopstijging door diezelfde campagne. Een techniek die helpt om de aandacht te trekken, is de dingen andersom doen. Als iedereen naar rechts gaat, ga jij naar links. In een tijd waarin bedrijven enorme budgetten besteden aan digitale marketingstrategieën, kan het bijvoorbeeld verfrissend zijn om een handgeschreven bericht te ontvangen. Dit is precies wat Inkpac doet. Inkpac ondersteunt internationale merken als Brewdog, L'Occitane en Uber bij het creëren van memorabele momenten door handgeschreven berichten te sturen op cruciale momenten in de client journey.

Wees kort en krachtig
Zoals Steve Jobs zei, het is een lawaaierige wereld daarbuiten. Een overdaad aan mediakanalen, merken en activiteiten roepen om onze aandacht en zorgen ervoor dat we steeds meer van dit alles bewust of onbewust negeren. Tenzij je briljant bent in relevantie, creativiteit en uitvoering, gaat niemand dus naar je reclamespot van 45 seconden kijken. Vooral jongere generaties zijn een drijvende kracht in de verschuiving naar meer korte formaten zoals TikTok of Instagram Reels. Een merk dat dit heel goed beheerst, is Crocs. Hun succesvolle aanpak bestaat uit een combinatie van originele muziek, merkspecifieke hashtags, zoals #CrocTok, en kleurrijke, amusante inhoud waarbij Crocs vaak op een ludieke manier inspeelt op de haat-liefdeverhouding die veel mensen met het merk koesteren.

Deze bijdrage is geschreven door Kristof De Wulf, CEO Insites Consulting, en verscheen eerder in MarketingTribune 18, 2022.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken