B2b marketing snakt naar native advertising

B2b marketing snakt naar native advertising
  • Content
  • 26 nov 2015 @ 10:05
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingBranded content

‘De traditionele online reclame voor b2b was altijd een krachtig en effectief medium voor gerichte marketingcommunicatie, zolang je die in context plaatst en aanbiedt via geschikte kanalen. Maar deze effectieve traditionele route wordt nu bedreigd door ad blockers, vooral gebruikt door die gebruikers van b2b websites die het zat waren om door irrelevante en ongerichte reclame gebombardeerd te worden als ze iets opzochten. Aan het woord is William Yates, client service director bij b2b-marketingbureau Novacom. Een verhaal over content en native advertising.

Yates vervolgt: ‘Al zien we dat graag anders, ad blockers zullen volgens mij alleen maar groeien, en is het laatste jaar al wereldwijd met 41 procent toegenomen. Er zijn nu wereldwijd al 198 miljoen gebruikers van ad blockers, dus b2b marketeers die een interessant verhaal te vertellen hebben, zullen daarvoor een ander, beter zichtbaar kanaal moeten vinden. En er zijn van die kanalen, waar reclame niet kan verschijnen tenzij de betreffende webmaster of uitgever de content heeft gecontroleerd en goedgekeurd voor verschijning op zijn site. Dat heet: native advertising.’

Content screenen
Native biedt eigenaren van internetsites en uitgevers de kans om te stralen. Yates: ‘Dat komt omdat native materiaal letterlijk ingebed moet worden door de webeigenaar, die daarmee de kans heeft de content nauwkeurig te screenen en te verbinden met de content die ze zelf brengen. Dit proces van screenen en selecteren legt de lat voor de redactie hoog: de content lijkt op een redactionele bijdrage, voegt reclamekwaliteit toe aan de site en helpt bij het bouwen aan een betere reputatie.’

Weerspiegelde integriteit
Voor b2b marketeers is dit goed nieuws want deze site eigenaren en uitgevers brengen nu alleen maar geloofwaardige reclame die is gecheckt en beantwoordt aan hun hoge redactionele maatstaven: een exclusieve omgeving voor hun b2b communicatie. Yates: ‘Zo krijgt native advertising een vergelijkbare geloofwaardigheid, met als gevolg meer vertrouwen in je merk. Lezers zullen deze boodschappen niet blokkeren – en kunnen dat trouwens ook niet.’

Native, nuttig en waardevol
Ook bureaus hebben nu de kans om nuttige en relevante reclame te verzinnen die b2b bezoekers niet afleidt, maar ze werkelijk helpt een goede beslissing te nemen op hun klantreis. ‘Deze nieuwe verbeterde web omgeving draagt niet alleen bij aan de reputatie van de site die b2b bezoekers nu gebruiken: je native advertising wordt als een integraal deel van deze reputatie gezien, waardoor je boodschap wint aan geloofwaardigheid en overtuigingskracht’, concludeert Yates.

Geloofwaardige content  
Je moet nog één hindernis over om te profiteren van deze verhoogde reputatie en geloofwaardigheid. En dat is content. Je zult absoluut geloofwaardige en nuttige content moeten afleveren om dit integriteitsniveau te halen. Yates: ‘Content die bezoekers helpt en leidt, die hun branchekennis vergroot en ze die informatie geeft die ze nodig hebben om hun beslissingen te kunnen nemen. Niet even snel iets verkopen, maar bouwen aan een vertrouwenwekkende merkbekendheid. Daar zul je hard aan moeten werken.’

Een zaak van lange adem
Yates tot slot: ‘Als je gebruik maakt van native advertising, in een exclusieve omgeving, heb je de kans om je merk op te voeden door deze samenwerking van je merk en je prospects. Dat zorgt voor een betere betrokkenheid dan opflitsende en storende bannertjes. Deze exclusieve native advertising route waarbij je content levert die gerelateerd is aan je kanaal zorgt dat je wegblijft van het gewoel van irrelevante traditionele reclame. In plaats daarvan werk je – mét een digitaal bureau dat je markt begrijpt en dat doelgerichte synergetische content kan leveren aan vertrouwen in je merk dat zich uiteindelijk in klanten zal uitbetalen. ‘ (Bron:business2community)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken