Qontent Matters: ‘Voor Mediamarkt zouden we hét contentmarketingbureau willen worden’

Qontent Matters: ‘Voor Mediamarkt zouden we hét contentmarketingbureau willen worden’
  • Content
  • 21 jun 2016 @ 09:45
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • TrendsContentNieuwkomersStrategieConceptenDoelgroepen

Na hun afstuderen stortten de vrienden Robin van Polen en Danijel Dercksen zich in de wereld van online marketing. Geobsedeerd door het nieuwe fenomeen ‘de smartphone’ richtten ze in datzelfde jaar de website/blog All About Phones op. Een paar jaar later kwam daar All About Media bij en sinds september vorig jaar zijn de ambitieuze heren eigenaar van het Amsterdamse contentmarketingbureau Qontent Matters, met een duidelijke nadruk op consumentenelektronica.

De zaken gaan goed, zo goed zelfs dat Qontent Matters binnenkort naar een andere locatie moet verhuizen. Tijd om co-founder Robin aan een aantal vragen te onderwerpen.

Hoe is Qontent Matters ontstaan?
Met ons blog All About Phones hebben we een bereik van 600.000, op de website en op YouTube. Voorheen kon je je brood verdienen met commercieel exploiteren van een platform, dus simpelweg advertentieruimte verkopen. Dat kan nu nog steeds wel, maar de adverteerders betalen simpelweg minder. Zodoende waren we genoodzaakt te kijken naar een ander businessmodel. Tegerlijkertijd kregen we steeds vaker de vraag van klanten of we content in opdracht konden leveren. Met Qontent Matters staan we nu echt volledig in verbinding met content en contentmarketing.

Vanwaar eigenlijk die ’q’?
Dat is tweeledig. Het staat enerzijds voor ‘quality’, anderzijds bestond er al een Amerikaans bedrijf dat Content Matters heet en we wilden niet gaan concurreren op merknaam. Als je nu Qontent Matters op Google intypt staan wij bovenaan, dus dat is helemaal mooi.

'Waar andere bureaus zich verbreden, hebben wij juist één focus'

Hoe onderscheiden jullie je ten opzichte van andere contentmarketingbureaus?
Doordat we een specialisatie op consumentenelektronica hebben. Dus waar andere bureaus zich echt verbreden, hebben wij juist één focus. De reden hiervoor is dat we met onze blogs over elektronica ervaring hebben opgedaan in de uitgeverswereld.  We zitten dus al bovenop het nieuws en de ontwikkeling van die producten. We schrijven dus niet op maandag over tandenborstels en op dinsdag over een complexe televisietechnologie.

Hoe staan de zaken ervoor?
Goed, we groeien uit ons jasje momenteel. Binnenkort moeten we dit kantoor (Czaar Peterstraat, red.) uit. We zitten met teveel man, dus we zouden de vergaderruimte of de studio moeten opgeven en dat is niet wenselijk. We creëren alles dus in-house, of het nu foto, video, animatie of copywriting is. En zodoende zijn we ook op zoek naar een nieuw pand.

Hoe ziet Qontent Matters organisatorisch eruit?
In totaal zijn we met z’n elven. Dat zijn dus Danijel en ik, fulltimers en een paar freelancers. Iedereen is gespecialiseerd op een bepaald vlak. Content creatie. Zo hebben we een visual designer, een zelfregiserende filmman, een editor, een copywriter, etcetera.

Kloppen klanten veelal bij jullie aan of gaan jullie (nog) zelf op zoek?
Beiden. Ik trek vaak de stoute schoenen aan, dan nodig ik mensen bij ons op kantoor uit voor een kop koffie. Via LinkedIn of gewoon uit ons eigen netwerk. Ik ben dus verantwoordelijk voor de businessdevelopment en Danijel is creatief verantwoordelijk. Om het even zwart/wit te schetsen: alles wat ik verkoop, moet Daniel vervolgens - boven verwachting - aanleveren.

Op welke case ben je het meest trots?
Dat is Simyo, een belangrijke klant waar we best veel voor doen. Hun blog bijvoorbeeld draait bijna volledig op onze content. Samen met Simyo hebben we gekeken naar een nieuwe manier om telefoons te verkopen, daar is de eerste curated telefoonshop uitgerold. Zo hebben we een hele feed richting hun website gelegd, waarbij wij - in samenspraak met Simyo - het assortiment hebben bepaald. Door All About Phones, waar we de hele dag door telefoons reviewen, kunnen wij goed het publiek adviseren op het gebied van goede telefonie.

‘De consument is op zoek naar kort, visueel en makkelijk deelbaar’

Hoe kijk je naar de huidige video-trend? Zie je die populariteit ook terug in bijvoorbeeld de vraag van klanten?
Zeker. Copy wordt gaandeweg minder. Facebook heeft daar recent nog een uitspraak over gedaan: over slechts een paar jaar is alles video. Dus ja, video wordt en is gewoon ontzettend belangrijk. En dan met name video’s die precies inspelen op de behoefte. Kort, visueel, makkelijk deelbaar.. Daar is de consument naar op zoek.

Wat vind jij zelf van die trend?
Ik vind het logisch. Het spreekt mij zelf ook meer aan; ik kijk liever even snel een video’tje dan dat ik hele tekst moet doorscrollen.

Voor welke klant zou je graag willen werken?
Voor Mediamarkt hebben we al aan een paar kleine projecten gewerkt, maar voor hen zouden wij graag hét online contentbureau willen zijn. Coolblue bijvoorbeeld is online al een stuk verder, Mediamarkt is nog een stukje traditioneler dus daar zie ik veel kansen liggen.

Hoe ziet Qontent Matters er over drie jaar uit?
Insteek is om dan het nummer één contentmarketingbureau binnen de consumentenelektronikabranche in Europa te zijn. Als we dan dus bijvoorbeeld Mediamarkt hebben binnengehaald, geeft ons dat ook de nodige internationale exposure.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken