Excuuscontent, waarom ook niet?

Excuuscontent, waarom ook niet?
  • Content
  • 19 jun 2017 @ 15:10
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

Contentmarketing is natuurlijk een excuus omdat advertising niet meer werkt. Excuuscontent dus. Maar soms moet je opportuun zijn zonder je principes over boord te gooien. Ook excuuscontent moet echt zijn en er toe doen, anders werkt deze niet. Hoe simpel kan het zijn! De vloedgolf aan serieuze verhalen over contentmarketing wordt met de dag groter. Wijsneuzen alom die het wiel uitvinden en dat graag willen delen met hun omgeving. Soms zit er een pareltje tussen die in al zijn eenvoud en transparantie leuk is om te lezen en bovendien prikkelt.

Een beetje psychologische oorlogsvoering is het gebruik van excuuscontent natuurlijk wel. Psyops noemen ze dat in de grote mensenwereld. Dat las ik in 360-magazine, dat het verhaal ontleende aan The Observer. Het gaat over de tectonische veranderingen in de wereld. En het volstrekt gebrek aan duidelijke spelregels. We staan aan het begin van een metamorfose. Met een veelheid aan data die uiteindelijk ons gedrag zullen beïnvloeden. Wie de data in handen heeft is machtig. Mainstream media verliezen het van alternatieve feiten. Lees dit verhaal. Het inspireert, maar wekt hopelijk ook gevoelens op die zeggen dat we zorgvuldiger moeten omgaan met excuuscontent. Laten we waken voor een schijnwereld.

Transavia organiseerde onlangs een feedbackdag met klanten bij de gates van vertrekkende transaviavluchten op Schiphol. Hoe simpel kan het zijn: de luchtvaartmaatschappij wilde met de feedbackdag dichter bij de klant komen. De gate als touchpoint in de customer journey was nog redelijk onontgonnen gebied. ‘De feedback is zo ontzettend anders en waardevoller dan via standaard feedbacktools. Wij hebben nu ervoor gekozen klanten op te zoeken in hun ‘natuurlijke habitat’ om zo zuiver mogelijk onderzoek te doen en dit niet te laten beïnvloeden door externe factoren.’ Bron: CustomerFirst.nl.

Op de website van het Content Marketing Institute een artikel dat hier goed op aansluit. Zijn marketeers niet iets te vaak bezig om hun contentmarketingstrategie zo in te richten dat de zoekmachines ze goed kunnen vinden? Verkeerde focus volgens Marcia Riefer Jonhnston. Praat eens wat meer met je doelgroep. Vraag advies, laat ze helpen. Leer denken vanuit je doelgroep. Dan komt die seo-strategie vanzelf op orde.

In eerdere columns sprak ik al over de inzet van artificial intelligence, weten wat er leeft bij je doelgroep en je content daar op afstemmen. Content die je zelf maakt of die je laat maken door je doelgroep. Dat laatste is natuurlijk het beste. Vind de influencers die je helpen bij de totstandkoming en verspreiding van je content. Hier lees je er meer over.

Maar daar moet je als bedrijf wel ballen voor hebben. Want het lukt alleen als je bereid bent je organisatie anders in te richten. Berber Hoekstra doet deze ferme uitspraak op Marketingfacts eind mei. En ik ga mee in haar denken. Veel bedrijven zijn verzuild en slagen er niet in om hun contentmarketingactiviteiten naar een hoger plan te tillen. Een stagiair doet de sociale media, de communicatieafdeling draait op een talentvolle maar weinig ervaren medewerker en een contentmarketingstrategie zit er voorlopig niet in. Berber laat zich inspireren door de info die ze op heeft gedaan tijden Content Marketing Fast Forward. Bedrijven die contentmarketing serieus nemen, moeten ook bereid zijn en de guts hebben erin te investeren. Anders doe je het niet beter dan je concurrentie en hobbel je mee in een trend zonder dat je opvalt. En nog belangrijker: maak iemand van het MT ervoor verantwoordelijk, zorg voor draagvlak tot op het hoogste niveau. Alleen dat kan bijdragen om contentmarketing naar een goed niveau te tillen. Maar het is niet uitgesloten dat je zelfs dan eigenlijk al te laat bent.

Nog even iets over je doelgroep: mind the generation  gaps. Als je graag met jongeren wilt communiceren dan moet je beseffen dat het communicatiegedrag van millennials versus generatie Z nogal verschilt. Hier vind je interessante cijfers.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken