[column] Contentprofessionals worstelen met hun vak

[column] Contentprofessionals worstelen met hun vak
  • Content
  • 14 dec 2022 @ 11:09
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Ik moet bekennen dat ik nog nooit op TikTok ben geweest, en sluit niet uit dat het ook nooit zal gebeuren. Ik twijfel natuurlijk wel als ik lees dat er zelfs al bureaus zijn gespecialiseerd in TikTok. Volgens een van de bureaumensen is TikTok de grootste opportunity voor personal brands, bedrijven en content creators sinds de komst van Instagram en YouTube.

‘De data vanuit TikTok en derden laat zien dat TikTok inmiddels Google heeft verslagen als meest populaire platform. Ook houdt TikTok mensen langer op het platform dan dat YouTube en Instagram dat doen.’ Wat maakt TikTok uniek ten opzichte van andere social mediakanalen als Instagram en Snapchat? ‘Het algoritme van TikTok en de focus op korte video’s maakt het platform een stuk anders. Het algoritme van TikTok werkt op basis van interesses, waardoor jij als gebruiker de meest relevante video’s te zien krijgt.’ Meer weten? Hier lees je hoe je als merk in korte van 100k naar 1 miljoen views kunt groeien. (bron FHM)

Onbetrouwbaar?
Linda brengt deze week overigens een verhaal waarin de betrouwbaarheid van de zoekresultaten op Tik Tok worden betwijfeld. Volgens het verhaal  heeft TikTok een heel sterk algoritme dat twintig minuten na gebruik van de app, weet wat jouw interesses en voorkeuren zijn. Hier krijg je vervolgens video’s van te zien en kom je in een tunnel met dingen die jij interessant en leuk vindt. Meningen die niet aansluiten op jouw voorkeuren zul je dus niet snel tegenkomen. De auteur verderop in het verhaal: ‘Voor alle informatie die je op het internet vindt geldt: check, check en dubbel check. Als je dezelfde informatie op drie verschillende betrouwbare nieuwsmedia kunt vinden, kun je ervan uitgaan dat de informatie klopt. Onder betrouwbare bronnen vallen dan bijvoorbeeld nieuwssites en websites van officiële instanties. Daarbij is het belangrijk om te benoemen dat foto’s, video’s en cijfers tegenwoordig ook makkelijk gefaket kunnen worden.’ De conclusie is dat TikTok gebruiken als zoekmachine wordt ontraden. (Bron: Linda).

NRC bericht op 11 december: ‘Terwijl TikTok vooral bij jongeren razend populair is, wordt de video-app vanwege zijn Chinese eigenaar in het Westen steeds meer gezien als een ernstige bedreiging – van de privacy én van de nationale veiligheid. Is een verbod het antwoord?’

Short term video content
In een nieuwsbrief van onze collega’s las ik begin van de week dat 55% van de tijd dat mensen op social media zitten, actief zijn op TikTok. Ja, dat lees je goed : 55%. Mensen zitten ongeveer 82 minuten per dag op het platform. En dit is niet zomaar. Short form video content is dé nieuwe norm en dit is niet alleen te merken op TikTok. Hmm. TikTok noemt zichzelf ondertussen ook geen social media platform meer, maar een entertainment platform. In 2023 wordt creatorship essentieel. Het gaat niet meer alleen om influencers met een groot bereik, maar ook om content van creators die uit je doelgroep komen. (Bron: adfo)

NRC zegt: ‘TikTok kan ook een bedreiging zijn van de nationale veiligheid – om dezelfde reden, maar ook omdat China via TikTok de informatievoorziening, mentaliteit en cultuur van een hele generatie zou kunnen beïnvloeden. En ten slotte wordt TikTok in de Verenigde Staten ook nog eens beschouwd als een economische bedreiging. Want voor het eerst is het een groot, niet-Amerikaans techbedrijf gelukt om de hegemonie van de Amerikaanse Big Tech-reuzen als Meta (moederbedrijf van Facebook en Instagram) en Google (moederbedrijf van YouTube) te doorbreken.’ Bron NRC 11-12

Worstelen
Contentprofessionals worstelen met hun vak lees ik op marketingfacts. Als ik de verhalen over TikTok lees, dan ga ik het bijna geloven. ‘Contentprofessionals zijn geen schapen met vijf poten. Veel contentteams zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar die bestaat niet. Dat los je op door taken in verschillende rollen vorm te geven. Veel organisaties zoeken bijvoorbeeld naar één conversation design-specialist. Maar de werkzaamheden voor conversation design zijn erg verschillend. Het gaat om werk dat zich richt op UX, AI, copywriting, data-analyse, psychologie en IT-development. Het is onmogelijk om al die skills in één professional te vinden.’  

Contentprofessionals moeten bovendien afwegingen maken welke socials ze inzetten.

Mentale problemen
Thijs Launspach, psychologist op Linkedin: ‘Hoe meer ik duik in de wereld van de 'socials', hoe meer ik schrik van wat ik aantref. Een sterk verminderde mentale gezondheid van de jongeren die opgroeien mét TikTok, Instagram en Snapchat. Hele normale mensen, met drukke levens, die wéten dat het niet goed voor ze is, maar toch uren en uren zitten scrollen. Mensen die zomaar geconfronteerd worden met hele extreme content over diëten, geweld of complottheoriëen, alleen maar om te zorgen voor zoveel mogelijk 'engagement' (vanuit het idee: extremer = grotere kans om te blijven hangen). Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat deze platforms in hun huidige vorm een groot gevaar vormen voor onze mentale gezondheid. En er wordt ze geen strobreedte in de weg gelegd, omdat we worden geregeerd door digibeten, of mensen die zélf Twitter-verslaafd zijn.’

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken