[designpanel] ‘Geef mij maar een Kodak kado’

[designpanel] ‘Geef mij maar een Kodak kado’
  • Design
  • 9 dec 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idDesignpanel

Kodak gaat retro en bij het zien van het ‘nieuwe’ logo hoor je - mits je van de juiste leeftijd bent - meteen de oude jingle: ‘Geef mij maar een Kodak kado’. Op de site van Work-Order, het verantwoordelijke New Yorkse designbureau, omarmt Steven Overman, CMO Kodak, de ‘heritage’ van het merk: ‘I don’t think of what we’re doing as “bringing back” the iconic identity of Kodak, because in people’s hearts and minds, I don’t think it really went away. It’s simply logical to keep one of the world’s most famous brand marks at the forefront of the company’s image and identity.’ Wat denkt ons panel van designdeskundigen?

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Ik ben blij dat het symbool is gehandhaafd. Dat is echt een classic in de wereld van logo's en heeft nog genoeg zeggingskracht.

De andere manier waarop Kodak nu in het symbool is geplaatst, vind ik geen slimme keuze. Het heeft visueel minder impact dan de manier waarop dit vroeger gebeurde. En bovenal: onder het logo is een betere plaats dan in het logo.

Het ideaal is tenslotte dat je logo zo sterk is dat je het symbool soms ook zonder naam kunt gebruiken, zoals Nike dat als één van de eersten deed. Maar als je de naam er hebt 'ingebakken' heb je die mogelijkheid niet.

En in dit geval eindigt dat met een suboptimaal logo dat je altijd en overal op die manier moet gebruiken.

Rapportcijfer: 5

Tekst gaat verder onder het beeld

Stefan Pangratz, VBAT
Tot de opkomst van internet in de jaren tachtig waren Kodak en zijn producten de bewaker en bewaarder van ons collectieve visuele geheugen. Een wereldmerk dat de wereld vastlegde. Het geel en rood was synoniem voor herinneringen op papier. De vraag is waar het nu voor staat en of het in deze tijd nog relevantie heeft. Het is in ieder geval een ongelofelijk eenvoudig en krachtig stuk branding en veel beter worden merkidentiteiten niet!

Ik denk echter dat de reden voor het teruggrijpen naar bekende en vertrouwde dingen ook in de huidige wereldwijde onzekerheid te zoeken is. En misschien ook in het feit dat logos uit die tijd een eenvoudige en tijdloze kwaliteit in zich hebben, die ook in het Snapchat-tijdperk nog relevant is.

Rapportcijfer 1971: 9
Rapportcijfer 2016: 7

Claire Parker, Design Bridge

As a child of the 70’s this is the Kodak I know and love. The one associated with the ‘moments’ of life from holidays to birthdays and graduation. When you own such a distinctive memory in peoples minds and it evokes such positive emotions in relation to your brand, then to go back to when you were at your best is a bit of a no brainer. Much like the recent redesign of COOP in the UK, they have brought back what we think we remember but with a touch of added magic. I look forward to seeing how it develops across other touchpoints and if it can be as successful and relevant in the world again and not just a fond memory.

Rapportcijfer: 9

Roel Stavorinus

Het logo van Kodak is een sterk logo: eenvoudig, herkenbaar, eigen en eigenzinnig. Het heeft een lange historie van 34 jaar, waarin het een belangrijk baken was van een sterk merk in de wereld van film, fotografie, printing en chemicaliën. Ik ben blij dat Kodak terugkeert op zijn schreden en het oude logo in nieuwe luister herstelt. Het past nog steeds bij het merk en de strategie van de organisatie. De toepassing van de huisstijl in communicatiemiddelen (voor zover ik die kan zien) vind ik niet sterk. Om niet te zeggen: prutswerk. Dat kan veel krachtiger en mag meer naar deze tijd worden getrokken. De stijl hinkt op veel teveel gedachtes. Hier zijn strikte keuzes nodig.

Rapportcijfer logo: 9,5
Rapportcijfer toepassing huisstijl in middelen: 4

Jop Quirindongo, Dog and Pony Amsterdam

Kodak goes retro en dat zie je niet alleen aan de producten die in 2016 geïntroduceerd werden: de wedergeboren super 8 camera en een 'photography first' smartphone, die qua design duidelijk geïnspireerd is op de fotocamera's die Kodak in de jaren zestig maakte.

Nu is de huisstijl aan de beurt. De terugkeer van de iconische K vind ik een uitstekend idee. Een verademing na het gedrocht dat het daarvoor was. Toch vind ik de 1971-versie met de merknaam horizontaal geplaatst iets sterker en beter gebalanceerd dan de 2016-versie. De uitwerking van de huisstijl op de verpakkingslijn is gerust minimaal te noemen, waardoor de verpakking vrij generiek aanvoelt. Het resultaat is een nette huisstijl, maar toch doet het me weinig.

Rapportcijfer: 6

Designers versus marketeers

Ook ons panel van marketeers gaf een cijfer en het regende 6-jes. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 21, 9 december 2016.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 6
Marc van Eck, partner Business Openers: 6
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 6

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.

Eerder beoordeelde designs:

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken