Walvis op wacht in Hart van Zuid

Walvis op wacht in Hart van Zuid
  • Design
  • 5 dec 2017 @ 08:45
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Graphic

In Hart van Zuid wordt op dit moment het eerste 50-meter-wedstrijdbad van Rotterdam aangelegd. Het bad is niet alleen voor de Rotterdammers bestemd, maar ook geschikt voor topsport. Creative agency Silo mocht de entree ontwerpen. Een voorproefje.

Silo werd benaderd door Kraaijvanger Architects om een oplossing te bedenken voor de entree van het nieuwe zwembad. Het Zuidplein in Rotterdam ondergaat de komende jaren een metamorfose, met de aanleg van nieuwe publieke gebouwen en herinrichting van de buitenruimte.

Het is de bedoeling dat de omgeving ‘een prettige en veilige uitstraling zal krijgen’. Rene Toneman van Silo: ‘Het entreegebied van het nieuwe zwembad behoeft speciale aandacht. Je komt binnen in een onbemande hal met een trap en lift. Pas op de verdieping boven deze entree arriveer je als bezoeker weer in een publieke ruimte met horeca en de kassa van het zwembad. Wij kozen voor het verbinden van het zwembad en de bezoekers met een eigenzinnig welkom.’

Vriendelijke reuzen
Op de wanden van de entree die door het trappenhuis naar boven lopen ontwikkelt Silo ruim 160m2 aan mozaïek, bestaande uit 967.375 tegels. Toneman: ‘De meeste elementen verwacht je wel in een zwembad: zwemsport, belijningen, tegels, waterstroming en reflectie, maar in dat spel van elementen waarin gespeeld wordt met de reflectie van water vind je ook een paar enorme walvissen. Een surrealistisch element, maar tegelijk heel logisch en passend. Een vriendelijke interventie. De walvis is de grootste vriendelijke en respectvolle waterreus die er bestaat. Het maakt van het zwembad een icoon op Zuid én houdt met zijn grote ogen letterlijk een oogje in het zeil. In zijn totaliteit geeft het mozaïek eigenheid aan het zwembad en verhoogt het de kwaliteitsbeleving op entree niveau.’

Oogje in het zeil
René Toneman: ‘De walvis is niet alleen een vriendelijke reus die bezoekers begroet. Met zijn grote ogen houdt hij ook letterlijk een oogje in het zeil. Psychologisch onderzoek wijst uit dat het gebruik van ogen een positief effect kan hebben op het gedrag van mensen. Waar camera’s het toezicht expliciet maken, kunnen de walvissen respectvol gedrag van bezoekers op een positieve manier stimuleren in een onbemand entréegebied.’

Verwachte datum van oplevering: januari 2018

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken